Wyrok WSA w Warszawie z dnia 18 października 2018 r., sygn. VI SA/Wa 222/18
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Pamela Kuraś-Dębecka Sędziowie Sędzia WSA Małgorzata Grzelak Sędzia WSA Aneta Lemiesz (spr.) Protokolant sekr. sąd. Katarzyna Zielińska po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 18 października 2018 r. sprawy ze skargi Z. w P. na decyzję Komisji Nadzoru Audytowego z dnia [...] listopada 2017 r. nr [...] w przedmiocie nałożenia na podmiot uprawniony do badania sprawozdań finansowych kary pieniężnej oddala skargę
Uzasadnienie
Komisja Nadzoru Audytowego ("KNA") w decyzji z dnia [...] listopada 2017 r., na podstawie art. 138 § 1 pkt 1 i art. 107 § 1 i 3 k.p.a. oraz art. 280 ustawy z dnia 11 maja 2017 r. o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym (Dz.U. 2017 r. poz. 1089) w związku z art. 27 ust. 1 pkt 3 lit. a i art. 27 ust. 8 i art. 27 ust. 7 ustawy z dnia 7 maja 2009 r. o biegłych rewidentach i ich samorządzie, podmiotach uprawnionych do badania sprawozdań finansowych oraz o nadzorze publicznym (Dz. U. z 2016 r. poz. 1000), postanowiła utrzymać w mocy uchwałę Krajowej Rady Biegłych Rewidentów z dnia [...] marca 2017 r., nr [...], orzekającą o nałożeniu na podmiot uprawniony do badania sprawozdań finansowych - tj. Z. w [...] - kary pieniężnej w kwocie 100.000 zł.
Ww. decyzja została wydana w następujących okolicznościach prawnych i faktycznych.
Uchwałą z dnia [...] marca 2017 r., nr [...], Krajowa Rada Biegłych Rewidentów ("KRBR") orzekła o nałożeniu na podmiot uprawniony do badania sprawozdań finansowych Z. w [...] ("związek", "strona", "skarżąca") kary pieniężnej w kwocie 100.000,00 zł.
Podstawą podjęcia ww. uchwały były ustalenia Krajowej Komisji Nadzoru ("KKN") dokonane w toku pozaplanowej kontroli przeprowadzonej u strony w dniach 7-18 grudnia 2015 r. W następstwie ww. kontroli KKN wystąpiła do KRBR z wnioskiem z dnia 10 sierpnia 2016 r. o ukaranie strony, tj. o nałożenie na stronę kary pieniężnej w wysokości nieprzekraczającej 10% przychodów osiągniętych w poprzednim roku obrotowym z wykonywania czynności rewizji finansowej i nie wyższej niż 250.000 zł, a także o nałożenie kary dodatkowej, tj. podania do publicznej wiadomości informacji o stwierdzonych nieprawidłowościach i karach nałożonych na podmiot. Podstawę prawną ww. wniosku stanowił art. 27 ust. 1 pkt 3 lit a i d ustawy z dnia 7 maja 2009 r. o biegłych rewidentach i ich samorządzie, podmiotach uprawnionych do badania sprawozdań finansowych oraz o nadzorze publicznym (Dz.U. z 2016 r. poz. 1000 ze zm., dalej: "ustawa o biegłych rewidentach z 2009 r.").