Wyrok WSA w Szczecinie z dnia 11 października 2018 r., sygn. II SA/Sz 717/18
Samorząd terytorialny
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Danuta Strzelecka-Kuligowska Sędziowie Sędzia WSA Renata Bukowiecka-Kleczaj (spr.) Sędzia WSA Patrycja Joanna Suwaj Protokolant starszy sekretarz sądowy Teresa Zauerman po rozpoznaniu w Wydziale II na rozprawie w dniu 11 października 2018 r. sprawy ze skargi Z. M. na zarządzenie zastępcze Wojewody Zachodniopomorskiego z dnia 15 stycznia 2018 r. nr 1/2018 w przedmiocie wygaśnięcia mandatu uchyla zaskarżone zarządzenie zastępcze.
Uzasadnienie
Zarządzeniem zastępczym nr 1/2018 z dnia 15 stycznia 2018 r., Wojewoda Zachodniopomorski, na podstawie art. 98a ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym, stwierdził wygaśnięcie mandatu radnego Rady Miejskiej w M. Z. M. , kandydata z listy nr [...] - Komitet Wyborczy [...] w okręgu nr [...] w związku z naruszeniem ustawowego zakazu łączenia mandatu radnego z wykonywaniem określonych w odrębnych przepisach funkcji lub działalności.
W uzasadnieniu zarządzenia organ wskazał, że Z. M. uzyskał mandat radnego Rady Miejskiej w M. na okres kadencji 2014 - 2018. Ślubowanie złożył na II sesji Rady, która odbyła się w dniu 18 grudnia 2014 r. i z tą datą rozpoczął wykonywanie mandatu.
Wojewoda zaznaczył, że w wyniku przeprowadzonego postępowania wyjaśniającego zainicjowanego pismem Centralnego Biura Antykorupcyjnego ustalono, że wymieniony prowadząc działalność gospodarczą pod firmą "[...]" w dniu [...] r. zawarł z [...] umowę najmu lokalu użytkowego znajdującego się w budynku położonym przy ul. [...] w M.. W dniu zawarcia przedmiotowej umowy Gmina M. posiadała 673785 udziałów w Spółce "[...]" co stanowiło 99,35 % udziałów, pozostałe 4400 udziałów (0,65 %) było w posiadaniu B. S.. Natomiast od dnia 14 lutego 2017 r. jedynym udziałowcem "[...]" Sp. z o. o. jest Gmina M..
Przepis art. 24f ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym wprowadza generalny zakaz używania przez radnego mienia komunalnego gminy w prowadzonej przez niego działalności gospodarczej bez względu na jej przedmiot, rodzaj majątku komunalnego i tytuł prawny. Celem ustanowienia zakazu prowadzenia działalności gospodarczej z wykorzystaniem mienia komunalnego jest zapobieżenie ewentualnemu wykorzystaniu mandatu w celu ułatwienia dostępu do tego mienia. Zakaz ten ma charakter antykorupcyjny i służy wyeliminowaniu sytuacji, gdy radny przez wykorzystywanie swojej funkcji uzyskiwałby nieuprawnione korzyści dla siebie lub bliskich, a z drugiej strony, przepis ten pełni istotną rolę w kształtowaniu pożądanej postawy społecznej, w której służba dla lokalnej społeczności samorządowej powinna być pozbawiona niebezpieczeństwa faworyzowania interesu indywidualnego, prywatnego w sytuacji, gdy z pierwszeństwa powinien korzystać interes ogółu.