Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Białymstoku z dnia 6 września 2018 r., sygn. II SA/Bk 179/18

Inspekcja sanitarna

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Białymstoku w składzie następującym: Przewodniczący sędzia WSA Marek Leszczyński, Sędziowie sędzia NSA Grażyna Gryglaszewska, sędzia WSA Małgorzata Roleder (spr.), Protokolant sekretarz sądowy Katarzyna Derewońko, po rozpoznaniu w Wydziale II na rozprawie w dniu 6 września 2018 r. sprawy ze skargi Przedsiębiorstwa Z. SA w Ł. na decyzję P. Państwowego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego w B. z dnia [...] stycznia 2018 r. nr [...] w przedmiocie nakazu zaprzestania wprowadzania do obrotu suplementu diety oddala skargę

Uzasadnienie

Po zbadaniu stanu sanitarnego zakładu Przedsiębiorstwo Z. S.A. z siedzibą przy ul. [...] w Ł., Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Ł. decyzją z dnia [...] listopada 2017 r. nr [...] (sprostowaną postanowieniem tego organu z dnia [...] grudnia 2017 r. nr [...]) nakazał zaprzestanie wprowadzania do obrotu suplementu diety o nazwie [...] firmy M. Sp. z o.o., Ł., ul. [...], zawierającego oświadczenie zdrowotne o treści: "cholina wspiera prawidłowe funkcjonowanie wątroby" wprowadzające konsumenta w błąd. W decyzji wskazano także, że obowiązek w niej określony należy wykonać w terminie 15 dni od daty otrzymania decyzji, zaś o wykonaniu należy powiadomić Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Ł.

W uzasadnieniu organ wskazał, że w wyniku kontroli sanitarnej, przeprowadzonej w dniu [...] października 2017 r. w ramach nadzoru bieżącego w zakładzie: Przedsiębiorstwo Z. S.A. w Ł., stwierdzono, że suplement diety o nazwie [...] firmy M. Sp. z o.o. w Ł. zawiera oświadczenie zdrowotne o treści: "cholina wspiera prawidłowe funkcjonowanie wątroby", które nie spełnia wymagań jego stosowania. Zgodnie z zaleceniem zawartym na opakowaniu ww. suplementu (1-2 kapsułki) spożycie choliny wynosi 14 mg, podczas gdy zgodnie z Wykazem dopuszczonych oświadczeń zdrowotnych, stanowiącym załącznik do Rozporządzenia Komisji (UE) nr 432/2012 z dnia 16 maja 2012 r. ustanawiającego wykaz dopuszczonych oświadczeń zdrowotnych dotyczących żywności, innych niż oświadczenia odnoszące się do zmniejszenia ryzyka choroby oraz rozwoju i zdrowia dzieci (Dz.U. UE L z dnia 25 maja 2012 r., 136/1 ze zm., zwane dalej: "Rozporządzeniem 432/2012"), dozwolone oświadczenie dotyczące choliny o treści: "cholina pomaga w prawidłowym funkcjonowaniu wątroby", może być stosowane w odniesieniu do żywności zawierającej przynajmniej 82,5 mg choliny w 100 g lub 100 ml lub na pojedynczą porcję żywności. W ocenie organu zwrot użyty w oznakowaniu ww. suplementu diety, zawierającego 14 mg choliny w dawce dziennej, odwołujący się do istnienia związku pomiędzy zażywaniem produktu, a wspomaganiem pracy wątroby, narusza przepisy prawa, w tym: art. 3 lit. a., art. 5 ust. 1 lit. b., art. 10 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1924/2006 z dnia 20 grudnia 2006 r. w sprawie oświadczeń żywieniowych i zdrowotnych dotyczących żywności (Dz.U. UE L z dnia 30 grudnia 2006 r., 404/9 ze zm., zwane dalej: "Rozporządzeniem 1924/2006"), a także art. 7 ust. 1 lit. b. Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1169/2011 z dnia 25 października 2011 r. w sprawie przekazywania konsumentom informacji na temat żywności, zmiany rozporządzeń Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1924/2006 i (WE) nr 1925/2006 oraz uchylenia dyrektywy Komisji 87/250/EWG, dyrektywy Rady 90/496/EWG, dyrektywy Komisji 1999/10/WE, dyrektywy 2000/13/WE Parlamentu Europejskiego i Rady, dyrektyw Komisji 2002/67/WE i 2008/5/WE oraz rozporządzenia Komisji (WE) nr 608/2004 (Dz.U. UE L z dnia 22 listopada 2011 r., 304/18, ze zm. zwane dalej: "Rozporządzeniem 1969/2011"), poprzez przypisywanie środkowi spożywczemu działania lub właściwości, których on nie posiada i sugerowanie klientom, że dzięki zawartości choliny produkt wspiera prawidłowe funkcjonowanie wątroby, podczas gdy zgodnie z wymaganiami Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności (ang: European Food Safety Authority, dalej: "EFSA"), powoływanie się na korzystny wpływ choliny, uzależnione jest od zawartości co najmniej 82,5 mg choliny w dawce dziennej produktu, która to wartość odpowiada jej 15% dziennego rekomendowanego zapotrzebowania (tj. 15% z 550 mg). W związku z powyższymi ustaleniami, organ stwierdził, że w sprawie niniejszej zaistniały przesłanki uzasadniające podjęcie działań, o których mowa w art. 54 ust. 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 882/2004 z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie kontroli urzędowych przeprowadzanych w celu sprawdzenia zgodności z prawem paszowym i żywnościowym oraz regułami dotyczącymi zdrowia zwierząt i dobrostanu zwierząt (Dz.U. UE L z dnia 30 kwietnia 2004 r. 191/1, zwane dalej: "rozporządzeniem 882/2004"), zaś wydana decyzja mieści się w zawartym tam katalogu środków, które należy podjąć w przypadku wykrycia nieprawidłowości.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00