Wyrok WSA w Opolu z dnia 8 sierpnia 2018 r., sygn. I SA/Op 193/18
Samorząd terytorialny; Inne
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Opolu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Grzegorz Gocki (spr.) Sędziowie: Sędzia NSA Jerzy Krupiński Sędzia WSA Anna Wójcik Protokolant Starszy inspektor sądowy Iwona Dąbrowska po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 8 sierpnia 2018 r. sprawy ze skargi Wojewody Opolskiego na uchwałę Rady Miasta Opola z dnia 26 marca 2015 r., nr VIII/110/15 w sprawie uprawnień do ulgowych i bezpłatnych przejazdów środkami miejskiego transportu zbiorowego w granicach administracyjnych miasta Opola oddala skargę.
Uzasadnienie
Rada Miasta Opola w dniu 26 marca 2015 r. podjęła, jako akt prawa miejscowego na podstawie art. 40 ust. 2 pkt. 4 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (j.t.: Dz.U. z 2017 r. poz. 1875 z późn. zm.- dalej j.s.g.),uchwałę nr Vlll/110/2015 w sprawie uprawnień do ulgowych i bezpłatnych przejazdów środkami miejskiego transportu zbiorowego w granicach administracyjnych miasta Opola. W § 8 tej uchwały postanowiono, że wchodzi ona w życie po upływie 14 dni od daty ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Opolskiego, z mocą obowiązywania od 1 maja 2015 r.
W skardze na powyższą uchwałę Wojewoda Opolski (skarżący) zarzucił, że uchwała ta narusza przepisy kompetencyjne w zakresie prawa do ustalania ulg na przejazdy środkami transportu zbiorowego. Z tego też powodu w ocenie organu nadzoru uchwała ta narusza w sposób istotny prawo, bowiem wskazany jako podstawa do jej podjęcia przepis ani też żaden inny nie daje radzie gminy uprawnienia do ustalania ulg lub prawa do bezpłatnych przejazdów w transporcie zbiorowym. Tym samym przy jej podejmowaniu naruszono przepisy kompetencyjne w zakresie prawa do ustalania ulg na przejazdy środkami transportu zbiorowego, tj. art. 46 pkt. 11 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym (j.t.: Dz.U. z 2017 r., poz. 2136 z późn. zm. dalej w skrócie "uptz"). Zgodnie z tym przepisem w przewozach o charakterze użyteczności publicznej mogą być ustanawiane przez operatora uprawnienia do ulgowych przejazdów w uzgodnieniu z organizatorem. Artykuł 4 ust. 1 pkt. 9 cytowanej ustawy wskazuje, iż organizator publicznego transportu zbiorowego to właściwa jednostka samorządu terytorialnego albo minister właściwy do spraw transportu, zapewniający funkcjonowanie publicznego transportu zbiorowego na danym obszarze. Natomiast art. 7 ust. 4 pkt. 1 uptz wyjaśnia, że określone w ustawie zadania organizatora wykonuje, w przypadku gminy - wójt, burmistrz albo prezydent miasta. Z powyższego wynika zatem, że prawo do ustalania ulg na przejazdy środkami publicznego transportu zbiorowego ma operator z udziałem Prezydenta Miasta, a tym samym Rada Miasta Opola przekroczyła przypisane tą ustawą kompetencje podejmując kwestionowaną uchwałę.