Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Poznaniu z dnia 11 lipca 2018 r., sygn. II SAB/Po 32/18

Inne

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Izabela Paluszyńska Sędziowie Sędzia WSA Elwira Brychcy Sędzia WSA Edyta Podrazik (spr.) Protokolant st. sekr. sąd. Monika Pancewicz po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 11 lipca 2018 r. sprawy ze skargi M. C. na bezczynność Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w przedmiocie zwolnienia ze służby I. zobowiązuje Dyrektora Izby Administracji Skarbowej do wydania decyzji dotyczącej stosunku służbowego M. C. terminie 14 (czternastu) dni od dnia otrzymania przez organ odpisu prawomocnego wyroku wraz z aktami, II. stwierdza, że bezczynność organu nie miała miejsca z rażącym naruszeniem prawa.

Uzasadnienie

Pismem z dnia [...] r. M. C. wniosła do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu skargę na bezczynność Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w przedmiocie wydania decyzji w sprawie zwolnienia jej ze służby w związku z wygaśnięciem stosunku służbowego w Krajowej Administracji Skarbowej na podstawie przepisów ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. z 2016 r., poz. 1948; dalej: "pwKAS"). Skarżąca domagała się zobowiązania organu do wydania decyzji w przedmiocie zwolnienia jej ze służby w związku z wygaśnięciem stosunku służbowego, względnie decyzji o wygaśnięciu stosunku służbowego oraz o zasądzenie kosztów postępowania.

W uzasadnieniu skargi M. C. wyjaśniła, że otrzymała świadectwo służby, z treści którego wynika, że jej stosunek służbowy wygasł, a ona sama została zwolniona ze służby. Jednocześnie organ odmówił wydania decyzji w tym przedmiocie, wobec czego skarżąca wystosowała do organu ponaglenie z dnia [...] r. Jednakże Szef Krajowej Administracji Skarbowej w dniu [...] r. odmówił uwzględnienia ponaglenia.

Następnie skarżąca przytoczyła treść art. 165 ust. 7 pwKAS oraz art. 7 Konstytucji RP wywodząc, że wbrew jednoznacznemu obowiązkowi wynikającemu z przepisu ustawy Dyrektor Izby Administracji Skarbowej nie złożył jej żadnej propozycji, co - jej zdaniem - uznać należy za działanie bezprawne. Podkreśliła, że istotne jest zwrócenie uwagi na dalsze przepisy obowiązującego prawa: art. 276 ust. 2 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. z 2016 r., poz. 1947 ze zm.; dalej: ustawa o KAS) oraz art. 170 ust. 1 i ust. 3 pwKAS. Z zestawienia tych przepisów w sposób jednoznaczny wynika, że obowiązkiem Dyrektora Izby Administracji Skarbowej było wydanie decyzji o zwolnieniu skarżącej ze służby. Skoro ustawodawca przewiduje dla zwolnienia funkcjonariusza formę decyzji administracyjnej, a wygaśnięcie stosunku służbowego nakazuje traktować jak zwolnienie za służby, to uznać należy, że pomimo braku jednoznacznej regulacji nakazującej wydanie decyzji stwierdzającej wygaśnięcie stosunku służbowego, obowiązek wydania takiej decyzji obciąża organ, bowiem tylko wydanie takiej decyzji gwarantuje prawo do sądu funkcjonariuszowi służby celno-skarbowej, któremu nie złożono propozycji zatrudnienia lub kontynuowania służby.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00