Wyrok WSA w Kielcach z dnia 26 lipca 2018 r., sygn. II SA/Ke 336/18
Czystość i porządek
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Kielcach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Dorota Pędziwilk-Moskal, Sędziowie Sędzia WSA Dorota Chobian, Sędzia WSA Beata Ziomek (spr.), Protokolant Asystent sędziego Magdalena Niźnik, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 26 lipca 2018 r. sprawy ze skargi [...] na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego z dnia [...] w przedmiocie kary pieniężnej za złożenie po terminie sprawozdania przez podmiot odbierający odpady komunalne oddala skargę.
Uzasadnienie
Decyzją z dnia 7 marca 2018 r. znak: [...], Samorządowe Kolegium Odwoławcze , po rozpatrzeniu odwołania S. C. prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą S. C. Przedsiębiorstwo U., utrzymało w mocy decyzję Burmistrza Miasta z dnia 9 listopada 2017 r. znak: [...] nakładającą na P. S. C. karę pieniężną za przekazanie po terminie sprawozdania określonego w art. 9n ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach w wysokości 6500zł.
W uzasadnieniu organ II instancji podał, że przedsiębiorca S. C. posiada wpis do rejestru działalności regulowanej w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości z terenu Miasta i Gminy J., zgodnie z wpisem nr [...]. Prowadzi działalność polegającą na odbiorze i zagospodarowaniu odpadów komunalnych jako podwykonawca firmy E. Sp. J.- operatora odbierającego odpady komunalne z Miasta i Gminy J.. Samorządowe Kolegium Odwoławcze przytoczyło art. 9n ust. 1 - 3 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz.U.2017, poz. 1289), dalej jako: u.c.p.g., w tym ust. 6 stanowiący, że podmiot, o którym mowa w ust. 1, który w danym półroczu nie odbierał na terenie danej gminy odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, przekazuje wójtowi, burmistrzowi, prezydentowi miasta, w terminie, o którym mowa w ust. 2, sprawozdanie zerowe. Dokonując wykładni pojęcia "podmiot odbierający odpady komunalne", zdaniem organu należy odwołać się do szerszego kontekstu uwzględniając regulacje zawarte w art. 9x ust. 1 pkt 5, art. 9c ust. 1 u.c.p.g. Zgodnie z poglądem wyrażonym w uzasadnieniu, Ustawodawca używając tego zwrotu ma na myśli nie tylko oznaczenie pewnej czynności faktycznej (odbieranie odpadów komunalnych) przez przedsiębiorcę, ale także oznaczenie rodzaju czynności, która dany podmiot prowadzi lub zamierza prowadzić (działalność w zakresie odbierania odpadów komunalnych). Za takim rozumieniem art. 9x ust. 1 pkt 5 u.c.p.g. tzn. że administracyjnej karze pieniężnej za przekazanie po terminie sprawozdania podlega nie tylko podmiot faktycznie odbierający odpady komunalne, ale także podmiot, który według wpisu do rejestru działalności regulowanej jest podmiotem/przedsiębiorcą prowadzącym działalność w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, chociaż takiej działalności faktycznie nie wykonuje przemawia również wykładnia celowościowa. Należy bowiem mieć na uwadze, że obowiązek sprawozdawczy ciążący na danym podmiocie/przedsiębiorcy nie tylko umożliwia wójtowi, burmistrzowi lub prezydentowi miasta wywiązanie się z obowiązku sprawozdawczego, o którym mowa w art. 9q u.c.p.g., ale także pozwala na realizację przyjętej przez ustawodawcę zasady wykreślania z rejestru działalności regulowanej tych podmiotów/przedsiębiorców, w stosunku do których stwierdzono trwałe zaprzestanie wykonywania działalności gospodarczej na terenie gminy objętej wpisem (art. 9j ust. 2 pkt 2 u.c.p.g.).