Wyrok WSA w Poznaniu z dnia 7 czerwca 2018 r., sygn. III SA/Po 194/18
Służba zdrowia
Dnia 7 czerwca 2018 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Małgorzata Górecka Sędziowie WSA Ireneusz Fornalik WSA Mirella Ławniczak (spr.) Protokolant: st. sekr. sąd. Małgorzata Błoszyk po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 7 czerwca 2018 roku przy udziale sprawy ze skargi D. W., Z. Ć. na decyzję Dyrektora W. Oddziału Wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia w P. z dnia [...] stycznia 2018r. nr [...] w przedmiocie oddalenia odwołania dotyczącego rozstrzygnięcia prowadzonego w trybie konkursu ofert w sprawie zawarcia umowy o udzielenie świadczeń opieki zdrowotnej 1. uchyla zaskarżoną decyzję, 2. zasądza od Dyrektora W. Oddziału Wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia w P. na rzecz skarżących kwotę 697 (sześćset dziewięćdziesiąt siedem) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania
Uzasadnienie
Decyzją o nr [...]/0 Dyrektor Narodowego Funduszu Zdrowia W. Oddział Wojewódzki w P. oddalił w całości odwołanie od rozstrzygnięcia w sprawie konkursu ofert złożone przez D. W. i Z. Ć..
W toku postępowania ustalono następujący stan faktyczny.
W dniu 31 października 2017 r Dyrektor NFZ WOW w P. ogłosił postępowanie w trybie konkursu ofert o nr [...] w sprawie zawarcia na okres od dnia 1 kwietnia 2018 r do dnia 31 marca 2018 r. umowy o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej w rodzaju rehabilitacja lecznicza w zakresie fizjoterapia ambulatoryjna na obszarze gmin: [...], [...], [...], [...]. W dniu 5 stycznia 2018r. nastąpiło rozstrzygnięcie postępowania.
W dniu 12 stycznia 2018 r do W. Oddziału Wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia wpłynęło odwołanie wniesione przez D. W. i Z. Ć. prowadzących działalność lecznicza pod nazwą Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej P. R.-M. spółka cywilna D..W., Z..Ć.. Oferent zarzucił organowi prowadzącemu postepowanie naruszenie art. 132 ust.2 w zw. z art.148 ust.1 pkt 4 ustawy z dnia 27 maja 2004 r-O świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych polegające na naruszeniu kryteriów wyboru ofert , a mianowicie kryterium posiadania właściwej sali gimnastycznej oraz kryterium posiadania odrębnej aplikacji w odniesieniu do podmiotu R. oraz w zakresie odrębnej aplikacji także w odniesieniu do podmiotu F.-R.. Zarzucono także uniemożliwienie oferentowi zapoznania się z dokumentacją konkursową, nie przeprowadzenie negocjacji, nie wezwanie do uzupełnienia braków formalnych oferty podmiotu F.-R. i M., nie odrzucenie oferty podmiotu R., pomimo podania nieprawdziwych danych co do adresu wykonywanej działalności. Podniesiono również, że organ nie dokonał właściwej kontroli oferentów, nie wezwał o dostarczenie dokumentów ani nie weryfikował danych wskazanych w ofertach niektórych podmiotów, w tym także koincydencji z innymi podmiotami wykonującymi świadczenia z zakresu fizjoterapii ambulatoryjnej. Zakwestionowano także okoliczności związane z przystąpieniem do negocjacji. W uzupełnieniu odwołania, już po zapoznaniu z dokumentacją konkursową oferent podtrzymał dotychczasowe zarzuty, a ponadto zarzucił organom brak transparentności prowadzonego postępowania w postaci braku niektórych dokumentów, w tym protokołu oględzin oferenta R. oraz utajnienie części oferty tego podmiotu. Zarzucono także zmianę harmonogramu czasu pracy fizjoterapeuty, przyjęcie oferty nie zawierającej ponumerowanych stron, zakwestionowano oświadczenie oferenta F.-R. w zakresie transportu sanitarnego.