Wyrok WSA w Gorzowie Wlkp. z dnia 25 kwietnia 2018 r., sygn. I SA/Go 104/18
Podatki inne
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gorzowie Wielkopolskim w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Dariusz Skupień Sędziowie Sędzia WSA Jacek Niedzielski (spr.) Asesor WSA Zbigniew Kruszewski Protokolant Sekretarz sądowy Alicja Rakiej po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 25 kwietnia 2018 r. sprawy ze skargi L sp. z o. o. sp. komandytowa na indywidualną interpretację Burmistrza z dnia [...] r. nr [...] w przedmiocie opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oddala skargę.
Uzasadnienie
Skarżący L Sp. z o.o. Sp. komandytowa wniósł skargę na interpretacje indywidualną z dnia [...] grudnia 2017 r., nr [...] dotyczącą normatywu pojemnika w odniesieniu do Regulaminu Utrzymania Czystości i Porządku na terenie Gminy.
Zaskarżoną interpretacja indywidualna Burmistrz działając na podstawie art. 14j w związku z art. 14c ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity: Dz. U. z 2017 r., poz. 201 ze zm.) w związku z art. 6q ust.1 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (tekst jednolity Dz. U. z 2017 r., poz. 1289), zwaną dalej u.c.p.g., uznał stanowisko Spółki zawarte we wniosku za nieprawidłowe.
Z uzasadnienia zawartego w interpretacji wynika, że w dniu 24 października 2017 r. wpłynął wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej zakresu i sposobu zastosowania postanowień uchwały nr XXVIII/176/2016 Rady Miejskiej z dnia 24 czerwca 2016 roku w sprawie Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy (Dz. Urz. Woj. z dnia 6 lipca 2016 roku poz. 1440) dotyczących minimalnej ilości wytwarzanych odpadów komunalnych oraz pojemników przeznaczonych do zbierania tego rodzaju odpadów, w szczególności ich wpływu na treść deklaracji dotyczącej wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi sporządzanej przez właściciela nieruchomości na podstawie art. 6m ust. 1-1 a u.c.p.g.
Opisując stan faktyczny wnioskodawca wskazał, że stosownie do § 6 pkt 3 i 10 Regulaminu, właściciele nieruchomości niezamieszkałych stanowiących lokale handlowe są obowiązani uwzględnić normatywy dostosowane do miesięcznego cyklu odbioru: 20 litrów na każdy m² powierzchni użytkowej lokalu handlowego o profilu spożywczym (pkt 3) oraz 10 litrów na każdy m² powierzchni użytkowej pozostałych lokali handlowych (pkt 10). Wskazano, że z doświadczeń spółki wynika, iż tak określone minimalne ilości wytwarzanych odpadów komunalnych oraz ilość pojemników przeznaczonych do zbierania tego typu odpadów ("Normatyw pojemnika") w sposób istotny przewyższają faktyczne potrzeby w zakresie zapewnienia czystości i porządku, w szczególności w odniesieniu do ilości rzeczywiście wytwarzanych odpadów komunalnych na tego rodzaju nieruchomościach niezamieszkałych. Zdaniem Wnioskodawcy postanowienia regulaminu dotyczące normatywu pojemnika nie powinny być traktowane przez organy samorządu gminnego, jako kryteria przesądzające o kształcie deklaracji dotyczącej wysokości opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi, sporządzonej przez właścicieli nieruchomości na podstawie art. 6 m ust. 1a u.c.p.g. Celem wniosku jest potwierdzenie albo wykluczenie interpretacji przepisu § 6 pkt 3 i 10 Regulaminu, jako bezwzględnie wiążącego dal właściciela lokali handlowych w odniesieniu do deklarowanej liczby pojemników z odpadami komunalnymi powstającymi na danej nieruchomości oraz stawki opłaty za gospodarowanie tego rodzaju odpadami, o których mowa w art. 6j ust. 3 u.c.p.g.