Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Warszawie z dnia 15 marca 2018 r., sygn. II SA/Wa 1499/17

Odpowiednia organizacja służby bezpieczeństwa i higieny pracy, w tym sposób jej podporządkowania w hierarchii zakładu pracy, ma kluczowe znaczenie dla należytej realizacji zadań w tym zakresie przez pracodawcę. Usytuowanie Służby BHP w sposób naruszający przepisy rozporządzenia w sprawie służby bezpieczeństwa i higieny pracy narusza wprost przepisy bezpieczeństwa i higieny pracy. Dlatego stwierdzenie braku w skarżącej Spółce podporządkowania Służby BHP bezpośrednio pracodawcy, tj. osobie wchodzącej w skład organu zarządzającego Spółką, zasadnie stanowiło przedmiot regulacji nakazowej inspektora pracy, jako istotne naruszenie § 1 pkt 5 powołanego wyżej rozporządzenia, stanowiące, w rozumieniu art. 11 pkt 1 ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy, podstawą do wydania nakazu.

Teza od Redakcji

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Iwona Dąbrowska, Sędziowie WSA Adam Lipiński (spr.), Janusz Walawski, , Protokolant starszy specjalista Małgorzata Plichta, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 15 marca 2018 r. sprawy ze skargi [...] S.A. w [...] na decyzję Okręgowego Inspektora Pracy w [...] z dnia [...] lipca 2017 r. nr [...] w przedmiocie nakazu inspektora pracy - oddala skargę -

Uzasadnienie

Okręgowy Inspektor Pracy w W. (Państwowa Inspekcja Pracy) decyzją z dnia [...] lipca 2017 r. utrzymał w mocy nakaz Inspektora Pracy z dnia [...] maja 2017 r. nr rej. [...], zobowiązujący [...] S.A. w W. do zapewnienia, zgodnie z przepisami prawa pracy, organizacji Służby BHP, tak aby służba podlegała bezpośrednio pracodawcy.

W podstawie prawnej decyzji organ przywołał art. 138 § 1 pkt 1 Kodeksu postępowania administracyjnego i art. 19 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 13 kwietnia 2007 r. o Państwowej Inspekcji Pracy (Dz. U. z 2017 r. poz. 786 ).

W uzasadnieniu decyzji wskazano co następuje:

Podczas kontroli stwierdzono, że w strukturze organizacyjnej kontrolowanej Spółki Zakładowa Służba BHP - Główny Inspektorat Bezpieczeństwa i Higieny Pracy wchodzi w skład Biura Spraw Pracowniczych, w wyniku czego polecenia dotyczące zakresu i sposobu realizacji niektórych zadań służby określonych w przepisach prawa pracy wydawane są przez Dyrektora Biura Spraw Pracowniczych. Taki stan organizacyjny służby bhp jest niezgodny z prawem, albowiem u pracodawcy, będącego jednostką organizacyjną, służba bhp powinna podlegać bezpośrednio osobie zarządzającej tą jednostką lub osobie wchodzącej w skład organu zarządzającego, upoważnionej przez ten organ do sprawowania nadzoru w sprawach z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy. Dlatego, na podstawie art. 11 pkt 1 w związku z art 33 ust. 1 pkt 1 ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy oraz art. 23711 §1 Kodeksu pracy i § 1 ust 5 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 2 września 1997 r. w sprawie służby bezpieczeństwa i higieny pracy (Dz. U. Nr 109, poz. 704, ze zm.), został wydany nakaz z dnia [...] maja 2017 r.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00