Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Poznaniu z dnia 15 lutego 2018 r., sygn. I SA/Po 1214/17

Podatek od towarów i usług; Interpretacje podatkowe

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Dominik Mączyński (spr.) Sędziowie Sędzia NSA Włodzimierz Zygmont Sędzia WSA Barbara Rennert Protokolant: st. sekretarz sądowy Katarzyna Fornalik po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 15 lutego 2018 r. sprawy ze skargi Gminy na interpretację indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia [...] nr [...] w przedmiocie podatku od towarów i usług I. uchyla zaskarżoną interpretację; II. zasądza od Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej na rzecz strony skarżącej kwotę [...] zł ([...] złotych 00/100) tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.

Uzasadnienie

1.1. Gmina X. (dalej zwana również skarżącą bądź wnioskodawczynią) pismem z dnia 17 sierpnia 2017 r. zwróciła się z wnioskiem o wydanie indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania jej za podatnika tego podatku z tytułu wykonywania opisanych przez nią czynności.

1.2. Skarżąca wskazała, że jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT. Z dniem 01 stycznia 2017 r. wnioskodawczyni podjęła rozliczanie VAT wraz ze swoimi jednostkami organizacyjnymi. Wspólnym rozliczeniem objęte zostały wskazane przez skarżącą jednostki organizacyjne (przedszkola). Przedszkola są jednostkami budżetowymi utworzonymi przez skarżącą w celu realizacji ustawowo nałożonego na gminy obowiązkowego zadania własnego polegającego na zakładaniu i prowadzeniu publicznych przedszkoli. Przedszkola realizują cele i zadania określone w ustawie z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn. Dz. U. z 2016 r. poz. 1943 ze zm. - dalej w skrócie: "u.s.o.") oraz załączniku nr 1 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia 2012 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U. poz. 977 ze zm.). W tym zakresie Przedszkola są zobowiązane przede wszystkim do realizowania programu wychowania przedszkolnego uwzględniającego podstawę programową wychowania przedszkolnego, zapewnienia bezpłatnego nauczania, wychowania i opieki w czasie ustalonym przez organ prowadzący, nie krótszym niż 5 godzin dziennie oraz przeprowadzania rekrutacji dzieci w oparciu o zasadę powszechnej dostępności. W ramach realizacji powyższych zadań i celów przedszkola zapewniają dzieciom również wyżywienie. Wyżywienie jest zapewniane przede wszystkim w drodze prowadzenia własnych stołówek (na zasadach określonych w u.s.o., w tym przede wszystkim w art. 67a tego aktu). Jedynie jedno z przedszkoli zapewnia wyżywienie poprzez zakup w firmie zewnętrznej. W odniesieniu do zapewnienia wyżywienia przedszkola nie pobierają żadnej marży (celem zapewnienia wyżywienia nie jest uzyskanie zysku). Rada Gminy skarżącej ustaliła - w drodze stosownej uchwały - zasady odpłatności za pobyt dzieci w przedszkolach na jej terenie. Czas pobytu dziecka w przedszkolu, zasady korzystania z opieki przedszkolnej, zakres świadczeń udzielanych przez przedszkola oraz zasady pobierania opłat za świadczone usługi reguluje umowa zawarta pomiędzy rodzicami bądź opiekunami, a przedszkolem. Opłata dzienna za wyżywienie ustalana jest przez Dyrektora Przedszkola w drodze zarządzenia, a szczegółową odpłatność za posiłki z uwzględnieniem zakresu korzystania z posiłków przez dziecko ustala Dyrektor Przedszkola w umowie. Opłata za świadczenia nauczania, wychowania i opieki w czasie przekraczającym wymiar 5 godzin oraz opłata dzienna za wyżywienie są ustalane i pobierane zgodnie art. 14 ust. 5 pkt 1 lit. a) oraz art. 67a u.s.o. Wskazano również, że analogiczne rozwiązania w zakresie opłat przewidują nowe - wskazane przez skarżącą - przepisy dotyczące systemu oświaty. Opłaty nie odzwierciedlają w całości wydatków, jakie byłyby uwzględniane w rachunku ekonomicznym przez przedsiębiorcę, w sytuacji profesjonalnego prowadzenia działalności gospodarczej w tym zakresie. Opłaty nie pokrywają zatem całości wydatków skarżącej ponoszonych na wykonywanie przez nią czynności w ramach realizacji obowiązkowego zadania własnego polegającego na zakładaniu i prowadzeniu przedszkoli. Wnioskodawczyni nie osiąga zysku z tego tytułu.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00