Orzeczenie
Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 20 lutego 2018 r., sygn. II SA/Ol 939/17
Nieruchomości
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Adam Matuszak Sędziowie Sędzia WSA Beata Jezielska (spr.) Sędzia WSA Bogusław Jażdżyk Protokolant referent Małgorzata Gaida po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 20 lutego 2018 r. sprawy ze skargi M.C. na decyzję Wojewody z dnia "[...]", nr "[...]" w przedmiocie ograniczenia sposobu korzystania z nieruchomości oddala skargę.
Uzasadnienie
Decyzją z dnia "[...]" Prezydent O. - na podstawie m.in. art. 124 ust. 1 w zw. z art. 6 pkt 2 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (t. j. Dz.U. z 2016r., poz. 2147 ze zm., dalej jako: u.g.n.) - orzekł o ograniczeniu sposobu korzystania z nieruchomości oznaczonej w ewidencji gruntów i budynków obrębu "[...]" m. O. jako działka nr "[...]" o pow. 0,1262 ha, stanowiącej własność M. C. oraz S. Z. poprzez udzielenie zezwolenia "[...]" Sp. z o.o. Oddział "[...]" w O. na założenie i przeprowadzenie przewodów i urządzeń służących do dystrybucji gazu w postaci gazociągu wysokiego ciśnienia DN 300 MOP 5,5 MPa, relacji B. - W. Podano, że ograniczenie sposobu korzystania z części nieruchomości polega w szczególności na uprawnieniu inwestora do wstępu na nieruchomość w celu wykonania w obszarze pasa montażowego prac budowlano - montażowych związanych z budową gazociągu wysokiego ciśnienia DN 300 MOP 5,5 MPa, relacji B. - W., wykonania w obszarze strefy kontrolowanej czynności związanych z konserwacją, eksploatacją i usuwaniem awarii przedmiotowego gazociągu. Ustalono, że powierzchnia pasa montażowego o szerokości 20 m zajętego na czas budowy wynosi 794 m2, szerokość strefy kontrolowanej dla przedmiotowego gazociągu, której linia środkowa pokrywa się z osią gazociągu wynosi 6,0 m (po 3,0 m z każdej strony osi gazociągu). Wskazano, ze w strefie obowiązują ograniczenia w korzystaniu z nieruchomości wynikające z aktualnie obowiązujących przepisów prawa i norm dotyczących budowy oraz eksploatacji sieci gazowych. Podano, że lokalizację urządzenia przesyłowego tj. gazociągu wysokiego ciśnienia, obszar pasa montażowego oraz strefy kontrolowanej przedstawiono na załączniku mapowym stanowiącym integralną część decyzji. Jednocześnie zobowiązano "[...]" Sp. z o.o. Oddział "[...]" w O. do przywrócenia nieruchomości do stanu poprzedniego niezwłocznie po zakończeniu prac, a jeżeli byłoby to niemożliwe albo powodowałoby nadmierne trudności lub koszty, zobowiązano wnioskodawcę do zapłaty odszkodowania. W uzasadnieniu podano, że "[...]" wystąpiła o wydanie decyzji ograniczającej sposób korzystania z przedmiotowej nieruchomości. Wskazano, że przedmiotowa inwestycja została zaprojektowana zgodnie z decyzją z dnia "[...]" o środowiskowych uwarunkowaniach wydaną przez Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w O., a lokalizacja inwestycji jest zgodna z obowiązującym miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego uchwalonym Uchwałą Rady Miasta O. z dnia 22 czerwca 2005r. Podano, że trasa nowego gazociągu DN 300 zaprojektowana została wzdłuż istniejącej sieci gazowej - w odległości ok. 3 m od istniejącego gazociągu wysokiego ciśnienia DN 150 PN 63 relacji B. - W. i przebiega przez działkę po terenie zieleni izolacyjnej z wydzieloną pod przebieg gazociągu strefą ochronną. Podniesiono, że z dołączonych do wniosku dokumentów wynika, że "[...]" podjęła próby polubownego ustalenia warunków umowy w sprawie udostępnienia nieruchomości i uzyskania zgody na budowę przedmiotowej inwestycji, jednak nie doszło do zawarcia porozumienia pomiędzy stronami. Także w toku przeprowadzonej rozprawy administracyjnej przed organem nie doszło do zawarcia porozumienia pomiędzy stronami. Wskazano, że z wypisu i z wyrysu z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla przedmiotowej działki wynika, że działka leży na terenie objętym obowiązującym miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego O. - J. B-11 - uchwalonym uchwałą Rady Miasta O. Nr "[...]" z dnia 22 czerwca 2005 r. (Dz.Urz. Województwa "[...]") i określona jest zapisami "95ZN". Po analizie zebranych w trakcie postępowania dokumentów organ stwierdził, iż zostały spełnione przesłanki do wydania decyzji w trybie art. 124 u.g.n. Pomimo prowadzonych rokowań, nie doszło do umowy. Spółka jako operator systemu dystrybucyjnego jest przedsiębiorstwem użyteczności publicznej mającym na celu zaspokajanie potrzeb odbiorców w zakresie zaopatrzenia w gaz w sposób ciągły i niezawodny, przy zachowaniu obowiązujących wymagań jakościowych tj. realizuje zadania o charakterze publicznym, a budowa gazociągu wysokiego ciśnienia DN 300 MOP 5,5 Mpa relacji B. - W. stanowi cel publiczny, o którym mowa w art. 6 pkt 2 u.g.n. i jest inwestycją o znaczeniu ponadlokalnym. Zgodnie z decyzją o środowiskowych uwarunkowaniach celem projektowanego przedsięwzięcia jest zwiększenie przepustowości istniejącego systemu przesyłowego gazu w obrębie województwa, rozbudowa polskiego systemu przesyłowego, a także dalszy rozwój potencjału połączenia międzysystemowego. W ocenie organu budowa nowego urządzenia przesyłowego wzdłuż istniejącego gazociągu w jego strefie ochronnej nie uniemożliwia korzystania z nieruchomości w sposób dotychczasowy. W związku z tym nie występują przesłanki do wykupu nieruchomości w trybie art. 124 ust. 5 u.g.n. Ponadto zgodnie z treścią art. 124 ust. 4 u.g.n. na osobie lub jednostce organizacyjnej występującej o zezwolenie ciąży obowiązek przywrócenia nieruchomości do stanu poprzedniego niezwłocznie po założeniu lub przeprowadzeniu ciągów, przewodów i urządzeń, o których mowa w art. 124 ust. 1 u.g.n. Jeżeli przywrócenie nieruchomości do stanu poprzedniego jest niemożliwe albo powoduje nadmierne trudności lub koszty, stosuje się odpowiednio przepis art. 128 ust. 4 u.g.n.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right