Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Krakowie z dnia 1 lutego 2018 r., sygn. III SA/Kr 1255/17

Międzyzakładowa organizacja związkowa ma prawo delegowania swojego przedstawiciela do komisji konkursowej powołanej do wyłonienia kandydata na dyrektora szkoły publicznej, o ile spełni ona następujące przesłanki: a) jest reprezentatywną organizacją związkową lub członkiem takiej organizacji, b) działa jako struktura międzyzakładowa na obszarze obejmującym tę szkołę, c) zrzesza nauczycieli, d) posiada co najmniej 10 członków na obszarze, na którym znajduje się ta szkoła, e) co najmniej jeden przedstawiciel tej organizacji związkowej jest zatrudniony w tej szkole, której dotyczy konkurs.

Teza od Redakcji

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Kazimierz Bandarzewski (spr.) Sędziowie WSA Bożenna Blitek WSA Hanna Knysiak-Sudyka Protokolant Małgorzata Krasowska-Świt po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 1 lutego 2018 r. sprawy ze skargi Z. K. na zarządzenie Wójta Gminy z dnia 13 lipca 2017 r. nr [...] w przedmiocie zatwierdzenia konkursu na Dyrektora Szkoły Podstawowej skargę oddala.

Uzasadnienie

Zarządzeniem nr 97/2017 z dnia 13 lipca 2017 r. Wójt Gminy C zatwierdził wyniki konkursu na stanowisko Dyrektora Szkoły Podstawowej w C, którym została wybrana E. P.

W piśmie z dnia 28 września 2017 r. E. K. zaskarżyła powyższe zarządzenie do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie wnosząc o stwierdzenie jego nieważności. Zaskarżonemu zarządzeniu zarzuciła naruszenie:

1) art. 36a ust. 6 pkt 3 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, dalej "u.s.o." obowiązującej w dacie przeprowadzenia konkursu polegające na tym, że nie został spełniony warunek reprezentatywności w rozumieniu art. 23 ustawy z dnia 24 lipca 2015 r. o Radzie Dialogu Społecznego i innych instytucjach dialogu społecznego przez Związek Nauczycielstwa Rzeczypospolitej mający swojego przedstawiciela w komisji konkursowej - T. T., a co za tym idzie zarządzenie Wójta Gminy C jest nieważne, gdyż skład komisji konkursowej był sprzeczny z ww. przepisem. Ponadto Związek Nauczycielstwa Rzeczypospolitej nie ma charakteru zakładowej organizacji związkowej w rozumieniu art. 251 ust. 1 i 2 i art. 34 ust. 1 i 2 ustawy z 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych (Dz. U. z 2015 r. poz. 1881) dalej w skrócie "u.o.z.z.", gdyż związek ten nie działa na terenie Zespołu Szkoły Podstawowej i Gimnazjum w C oraz nie zrzesza co najmniej 10 członków będących pracownikami lub osobami wykonującymi pracę na podstawie umowy o pracę nakładczą u pracodawcy objętego działaniem tej organizacji albo funkcjonariuszami o których mowa w art. 2 ust. 1 ustawy pełniącymi służbę w jednostce objętej działaniem tej organizacji, a co za tym idzie zarządzenie Wójta Gminy C jest nieważne, gdyż skład komisji konkursowej był sprzeczny z ww. przepisem.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00