Wyrok WSA w Krakowie z dnia 23 lutego 2018 r., sygn. II SA/Kr 152/18
Prawo miejscowe
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia WSA Agnieszka Nawara-Dubiel Sędziowie: WSA Mirosław Bator WSA Krystyna Daniel (spr.) Protokolant: starszy sekretarz sądowy Katarzyna Zbylut po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 23 lutego 2018 r. sprawy ze skargi Prokuratora Rejonowego w Limanowej na uchwałę Nr XXVII-171/16 Rady Gminy Dobra z dnia 30 listopada 2016 r., w sprawie: przyjęcia Programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie Gminy Dobra w 2017 r. skargę oddala.
Uzasadnienie
II SA/Kr 152/18
UZASADNIENIE
Prokurator Rejonowy w Limanowej wniósł do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie skargę na uchwałę nr XXVII-171/16 Rady Gminy Dobra z 30 listopada 2016 roku w sprawie przyjęcia Programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie Gminy Dobra w 2017 roku, domagając się stwierdzenia jej nieważności w całości.
Uchwale zarzucił istotne naruszenie prawa materialnego, a to art. 11a ust. 2 pkt 1,3,4,6 ustawy z 21 sierpnia 1997r o ochronie zwierząt (tekst jednolity Dz. U. 2017, póz. 1840) poprzez zaniechanie wskazanie w załączniku do uchwały konkretnego (wraz z podaniem dokładnej nazwy i adresu) schroniska dla zwierząt w którym gmina zapewnia miejsce dla bezdomnych zwierząt, konkretnego schroniska dla zwierząt dokonującego obligatoryjnej sterylizacji i kastracji zwierząt, konkretnego podmiotu zajmującego się odławianiem bezdomnych zwierząt, konkretnego podmiotu, który będzie realizował zadania związane z usypianiem ślepych miotów.
W uzasadnieniu skarżący podał, że w załączniku do uchwały stanowiącym "Program
opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie Gminy Dobra w 2017 roku" Rada Gminy Dobra zawarła w artykule 3 postanowienia, z których jedynie ogólnie wynika, iż zapewnienie bezdomnym zwierzętom miejsca w schronisku dla zwierząt jest realizowane poprzez umieszczenie bezdomnych zwierząt w schronisku w Nowym Targu na podstawie umowy zawartej przez gminę, bez podania nazwy i adresu konkretnego schroniska. Ponadto wskazano, iż na terenie gminy wprowadza się odławianie bezdomnych zwierząt i celem zapewnienia dalszej opieki nad odłowionymi bezdomnymi zwierzętami, gmina zawiera umowę z podmiotem prowadzącym działalność w tym zakresie, nie podając konkretnych danych podmiotów, który będzie realizował to zadanie. Ponadto w rozdziale 5 zawarto postanowienia z których jedynie ogólnie wynika, iż Gmina realizuje obligatoryjną sterylizację albo kastrację zwierząt w schroniskach dla zwierząt na zasadach ustalonych w zawartej umowie bez podania nazwy i adresu konkretnego schroniska. W rozdziale 6 również jedynie ogólnie podano, iż usypianie ślepych miotów bezdomnych zwierząt realizuje lekarz