Wyrok WSA w Krakowie z dnia 20 lutego 2018 r., sygn. I SA/Kr 1248/17
Podatek od towarów i usług
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia: WSA Urszula Zięba (spr.) Sędziowie: WSA Grażyna Firek WSA Piotr Głowacki Protokolant: Tomasz Famulski po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 20 lutego 2017 r. sprawy ze skargi P. Sp. z o.o. w W. na interpretację indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 25 września 2017 r. nr [...] w przedmiocie podatku od towarów i usług - skargę oddala -
Uzasadnienie
W dniu 20 czerwca 2017r. do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej wpłynął wniosek P. Sp. z o. o w W. o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie nie uznania dotacji rozwojowej otrzymanej na pokrycie kosztów realizowanego projektu za obrót zwiększający podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług oraz braku prawa do odliczenia podatku VAT od zakupów wykorzystywanych do realizacji projektu. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 7 sierpnia 2017r., będącym odpowiedzią na wezwanie organu.
W przedmiotowym wniosku, przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe. Spółka jest czynnym podatnikiem VAT, zarejestrowanym w dniu [...] w W.. Jest spółką komunalną, której 100% udziałów jest własnością Powiatu W. , powołaną zgodnie z aktem założycielskim do prowadzenia działalności umożliwiającej Powiatowi zaspokajanie zbiorowych potrzeb mieszkańców w zakresie zadań Powiatu związanych z edukacją publiczną, kulturą, kulturą fizyczną. Spółka nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty. Spółka złożyła projekt "[...] Wiedzy w Gminie W." nr [...] w konkursie nr [...] do Małopolskiego Centrum Przedsiębiorczości, pełniącego funkcję Instytucji Pośredniczącej RPO W na lata 2014-2020 oraz Instytucji Organizującej Konkurs (IOK), realizowany w ramach 10 Osi Priorytetowej Wiedza i kompetencje, Działanie 10.1 Rozwój kształcenia ogólnego, Poddziałanie 10.1.3 Edukacja w szkołach prowadzących kształcenie ogólne, Typy projektu: A. rozwijanie u uczniów i słuchaczy szkół i placówek kompetencji kluczowych niezbędnych na rynku pracy w zakresie przedmiotów przyrodniczych i matematyki oraz kompetencji informatycznych; B. rozwój kompetencji i umiejętności zawodowych nauczycieli w zakresie wykorzystania nowoczesnych narzędzi oraz technologii informacyjnych i komunikacyjnych, nauczania w obszarze przedmiotów przyrodniczych i matematyki oraz pracy metodą eksperymentu, Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020. Wartość projektu ogółem wynosi: 709 975,00 zł, w tym wartość dofinansowania: 673 567,00 zł (94,87%). Celem głównym projektu jest rozwój kompetencji kluczowych niezbędnych na rynku pracy w grupie 204 uczniów i 180 uczennic 10 szkół podstawowych i gimnazjów z terenu Gminy W. za pośrednictwem poszerzenia oferty zajęć pozalekcyjnych-pozaszkolnych, prowadzonych metodami eksperymentu (przedmioty przyrodnicze, matematyka), wykraczających poza podstawę programową i zajęć z zakresu programowania, oraz podnoszenie jakości kształcenia w szkołach dzięki wparciu 20 nauczycieli/lek w formie sieci współpracy i samokształcenia okresie 23 miesięcy realizacji projektu (od 1 sierpnia 2017r. do 30 czerwca 2019r.). W ramach projektu zostaną zorganizowane 3072 godziny zajęć matematyczno-przyrodniczych prowadzonych metodami eksperymentu dla uczniów szkół podstawowych i gimnazjów oraz 1248 godz. nauki programowania w trakcie lat szkolnych [...] i [...]; dla 20 nauczycieli szkół objętych wsparciem, działających w ramach sieci zaplanowano 8 spotkań z ekspertami i możliwości samokształcenia oraz praktycznej weryfikacji umiejętności. Głównymi rezultatami są: Liczba nauczycieli, którzy uzyskali kwalifikacje lub nabyli kompetencje po opuszczeniu programu 15 osób; Liczba uczniów, którzy nabyli kompetencje kluczowe po opuszczeniu programu 326 uczniów i uczennic; Liczba uczniów, którzy podnieśli swoje umiejętności praktyczne i wiedzę w zakresie programowania 144 uczniów i uczennic. Kosztami pokrywanymi środkami z dotacji będą wynagrodzenia osób prowadzących zajęcia w ramach projektu: 405 772,00 (60,24% całkowitych kosztów), zakupy surowców i materiałów oraz pomocy dydaktycznych wykorzystywanych podczas zajęć, a także koszty pośrednie ponoszone w związku z realizacją projektu. W ramach kosztów bezpośrednich projektu nie zaplanowano zakupu środków trwałych (o wart. powyżej 3500 zł), prac remontowo-budowlanych i adaptacyjnych. Wkład własny, stanowiący koszty użytkowania sal w wysokości 33408,00 zł oraz wkład finansowy w kwocie 3000,00 zł, stanowi 5,13% kosztów kwalifikowanych, określony został na podstawie bieżącego zużycia mediów rozliczanego w każdym miesiącu i będzie aktualizowany w momencie rozpoczęcia realizacji projektu. Wkład rzeczowy stanowi koszt eksploatacji danego metrażu (koszty mediów, opłat związanych z wywozem śmieci, utrzymanie czystości) przeliczony na godziny użytkowania pomieszczeń do realizacji projektu. W celu realizacji projektu utworzone zostało partnerstwo, partnerem jest Gmina W., która otrzyma część dotacji do wydatkowania: 113088,00 zł kosztów bezpośrednich projektu z przeznaczeniem na wynagrodzenia nauczycieli prowadzących zajęcia z dziećmi i młodzieżą w ramach projektu oraz 28272,00 zł na koszty zarządzania (głównie koszty wynagrodzeń). Gmina W. nie wnosi wkładu własnego, spółka jest liderem projektu - wszystkie środki z dotacji będą wpływały na rachunek spółki, następnie przekazywane partnerowi wg otrzymanego rozliczenia kosztów. Podatek VAT od ewentualnych zakupów stanowi koszt kwalifikowalny.