Wyrok WSA w Kielcach z dnia 1 lutego 2018 r., sygn. II SAB/Ke 80/17
Przewlekłość postępowania
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Kielcach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Jacek Kuza, Sędziowie Sędzia WSA Dorota Pędziwilk-Moskal (spr.), Asesor WSA Agnieszka Banach, Protokolant Starszy inspektor sądowy Katarzyna Tuz-Stando, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 1 lutego 2018r. sprawy ze skargi [...] na przewlekłe prowadzenie postępowania przez Prezydenta Miasta w przedmiocie ustalenia odszkodowania za przejęcie z mocy prawa własności nieruchomości. I. stwierdza, że Prezydent Miasta dopuścił się przewlekłego prowadzenia postępowania; II. stwierdza, że przewlekłość, o jakiej mowa w punkcie I nie miała miejsca z rażącym naruszeniem prawa.
Uzasadnienie
A. B.i B. B. wnieśli do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach skargę na przewlekłe prowadzenie postępowania przez Prezydenta Miasta [...]w przedmiocie ustalenia na ich rzecz odszkodowania za przejęcie z mocy prawa na rzecz Miasta [...]na prawach powiatu prawa własności nieruchomości. Skarżący zarzucili, że postępowanie w ich sprawie toczyło się nieudolnie i opieszale - co naraziło strony na wymierne straty finansowe moralne i utratę wiarygodności w stosunku do partnerów biznesowych. W skardze powołano się na art. 12 ust. 4g ustawy z dnia 10.04.2003r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych (zwanej dalej "specustawą") - który to przepis obliguje organ do wydania decyzji ustalającej wysokość odszkodowania w terminie 60-ciu dni - wobec czego rozstrzygnięcie to powinno zostać wydane w dniu 29.01.2016r., nie zaś dopiero w dniu 24.05.2016r. (naruszenie terminu o 116 dni). W związku z wnioskiem skarżących o przeprowadzenie rozprawy administracyjnej w stosunku do sporządzonego operatu szacunkowego nie rozpatrzono zastrzeżeń w tym zakresie, czego skutkiem było uchylenie przez Wojewodę [...] decyzją z dnia 09.08.2016r. decyzji organu I instancji w całości. Nowy operat szacunkowy został wykonany przez tego samego rzeczoznawcę, przy czym nie wzięto pod uwagę zaleceń Wojewody oraz zaniżono cenę za 1 m2 gruntu jak również robociznę i ceny materiałów. Wysunięta przez skarżących propozycja ugody administracyjnej na poziomie 250 zł za m2 nie odbiegała od cen nieruchomości przekraczających 1000 m2 znajdujących się w obydwu omawianych operatach szacunkowych. Korzystając z uprawnienia do składania wniosków na każdym etapie postępowania skarżący pismem z dnia 09.12.2016r. zażądali zaprzestania naruszania prawa, w którym wyjaśnili większość spornych kwestii - które powinny być wzięte pod uwagę przed wydaniem decyzji. Organy naruszyły również art. 107 K.p.a. wobec braku pouczenia stron o możliwości uzyskania 70 % zaliczki wynikającej wprost z art. 12 ust. 5 i 5a specustawy. Strony na podstawie art. 136 K.p.a. wzywały organ do uzupełnienia dowodów poprzez dołączenie wycen pozostałych nieruchomości z decyzji 12/2015 - co pozwoliłoby na wykazanie, że rzeczoznawca naruszył przepisy prawa i nie działał bezstronnie, powodując powstanie znaczącej straty finansowej po ich stronie. Skarżący wnosili o zawarcie ugody administracyjnej przed organem II instancji, a w przypadku odrzucenia tej propozycji - o wydanie decyzji administracyjnej o określonej treści. Tymczasem organ zaproponował przeprowadzenie mediacji - co zakończyło się fiaskiem z wyłącznej winy MZD. Ponadto nie dopełniono obowiązków wynikających z treści art. 7 i 77 K.p.a. poprzez bezpodstawne odrzucenie wniosków zawartych w odwołaniu z dnia 17.07.2017r. i 06.09.2017r.