Wyrok WSA w Gdańsku z dnia 19 stycznia 2018 r., sygn. III SA/Gd 991/17
Referenda
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Alina Dominiak, Sędziowie Sędzia WSA Bartłomiej Adamczak (spr.), Sędzia WSA Felicja Kajut, Protokolant Starszy Sekretarz Sądowy Kinga Czernis, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 19 stycznia 2018 r. sprawy ze skargi Stowarzyszenia [...] na postanowienie Komisarza Wyborczego [...] z dnia 17 listopada 2017 r. nr [...] w przedmiocie odrzucenia wniosku w sprawie przeprowadzenia referendum dotyczącego odwołania Prezydenta Miasta [...] oddala skargę.
Uzasadnienie
Postanowieniem z dnia 17 listopada 2017 r. (nr [...]) Komisarz Wyborczy - działając na podstawie art. 22 ust. 4 ustawy z dnia 15 września 2000 r. o referendum lokalnym (t.j.: Dz. U. z 2016 r., poz. 400 ze zm. - dalej zwanej także "ustawą o referendum") - odrzucił wniosek Stowarzyszenia [...] (dalej zwanego: "Stowarzyszeniem", "skarżącym") o przeprowadzenie referendum gminnego dotyczącego odwołania Prezydenta Miasta przed upływem kadencji.
W uzasadnieniu rozstrzygnięcia Komisarz Wyborczy wskazał, że w dniu 21 sierpnia 2017 r. przedstawiciele Stowarzyszenia złożyli powiadomienie o zamiarze wystąpienia z inicjatywą przeprowadzenia referendum gminnego w sprawie odwołania Prezydenta Miasta.
W dniu 20 października 2017 r. złożono pisemny wniosek o przeprowadzenie referendum gminnego, załączając do niego:
* publikacje prasowe z lokalnej prasy, ulotki informacyjne oraz zdjęcia wskazujące miejsca ich rozplakatowania na miejskich nośnikach informacyjnych,
355 kart zawierających łącznie 3.071 pozycji osób popierających inicjatywę Stowarzyszenia.
Dołączone do wniosku karty zostały ponumerowane od nr 1 do nr 355, oznaczono na każdej z nich ilość pozycji zawierającej podpisy (bez sprawdzania ich poprawności). Każdą kartę opatrzono ponadto pieczęcią i podpisem Komisarza Wyborczego oraz podpisem osoby dokonującej złożenia wniosku.
W celu potwierdzenia prawidłowości danych zawartych na wykazach poparcia, Komisarz Wyborczy wystąpił o udostępnienie pracownikom Delegatury Krajowego Biura Wyborczego komputerowej bazy stałego rejestru wyborców prowadzonego w Urzędzie Miasta. Upoważnił również pracowników [...] delegatury do przeprowadzenia samodzielnej weryfikacji wszystkich danych wskazanych na wykazie podpisów. Czynności sprawdzających dokonano w Urzędzie Miasta S.w dniach: 30 i 31 października, 2 i 3 listopada oraz 6, 7 i 9 listopada 2017 r. Sprawdzenia kompletności i poprawności danych osób popierających wniosek dokonano według zasad określonych w uchwale Państwowej Komisji Wyborczej z dnia 7 maja 2012 r. (M. P. z 2012 r., poz. 353 ze zm.), w której określono, jakie dane powinny znajdować się na karcie poparcia wniosku referendalnego. Były to: informacja o przedmiocie referendum, o braku możliwości wycofania udzielonego poparcia oraz o inicjatorze referendum, a ponadto imię i nazwisko osoby udzielającej poparcia w pełnym brzmieniu, adres zamieszkania obejmujący miejscowość, nazwę ulicy i nr domu oraz nr mieszkania lub posesji, poprawny nr ewidencyjny PESEL, data udzielonego poparcia jednoznacznie określająca dzień, miesiąc i rok oraz własnoręczny podpis osoby popierającej inicjatywę. Wyjaśniono, że wszystkie stwierdzone odstępstwa od ww. zasad oznaczone zostały na kartach poprzez zakreślenie pozycji dotkniętej wadą, natomiast w przypadku zakwestionowania poparcia z powodu więcej niż jednej wady podpis wadliwy zaliczany był do najwcześniej z wymienionych grup. Ponadto Komisarz wskazał, że pełnomocnik inicjatora referendum został poinformowany o terminie i sposobie prowadzonych czynności oraz o możliwości ich obserwowania.