Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Białymstoku z dnia 5 grudnia 2017 r., sygn. I SA/Bk 976/17

Gry losowe

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Białymstoku w składzie następującym: Przewodniczący sędzia WSA Dariusz Zalewski, Sędziowie sędzia WSA Paweł Janusz Lewkowicz (spr.),, sędzia WSA Andrzej Melezini, Protokolant st. sekretarz sądowy Marta Anna Lawda, po rozpoznaniu w Wydziale I na rozprawie w dniu 5 grudnia 2017 r. sprawy ze skargi J. L. na decyzję Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w B. z dnia [...] czerwca 2017 r. nr [...] w przedmiocie wymierzenia kary pieniężnej z tytułu urządzania gier na automacie poza kasynem gry oddala skargę

Uzasadnienie

Naczelnik Urzędu Celno-Skarbowego w B. decyzją z dnia [...] kwietnia 2017r" nr [...] wymierzył J. L. prowadzącemu działalność gospodarczą PHD J., ul. [...], S., karę pieniężną w wysokości 12 000 złotych z tytułu urządzania gier na automacie A. poza kasynem gry, tj. w lokalu znajdującym się w miejscowości S.. W dniu [...].05.2017 r. do Dyrektora Izby Celnej w B. wpłynęło odwołanie od ww. decyzji, w którym Pełnomocnik Strony radca prawny K. M. z wniósł o uchylenie zaskarżonej decyzji w całości i umorzenie postępowania w sprawie. Zaskarżonej decyzji Pełnomocnik Strony zarzucił: naruszenie art. 89 ust. 1 pkt 2 w związku z art. 2 ust. ust. 3 i 5 u. o. g.h. poprzez błędną wykładnię pojęcia "automat do gry" jako obejmującego również urządzenie typu guizomat, korzystanie z którego polega na wykazaniu się przez uczestnika wiedzą powszechną i pozbawione jest elementu losowości a tym samym cechy definicyjnej "automat do gry" (zgodnie z art. 2 ust. 3 u.g.h.) W konsekwencji błędnie przyjęto, iż dla prowadzenia działalności gospodarczej polegającej na udostępnianiu osobom trzecim urządzeń typu quizomat umożliwiającym wzięcie udziału w konkursie wiedzy powszechnej zastosowanie znajduje art. 89 ust. 1 pkt 2 u. o. g. h. a zatem działalność ta dopuszczalna jest jedynie w kasynie gry i wymaga uprzedniego uzyskania koncesji lub zezwolenia. W związku z powyższym niezasadne jest objęcie Strony zakresem podmiotowym normy z art. 89 ust.. 1 pkt 2 i ust. 2 pkt 2 u. g. h. przez nałożenie na Stronę kary pieniężnej za "urządzanie gier na automatach poza kasynem gry", błąd w ustaleniach faktycznych przyjętych za podstawę rozstrzygnięcia, polegający na wadliwym uznaniu, że quizomat szczegółowo wskazane w zaskarżonej decyzji stanowią w istocie "automat do gier losowych", co miało uzasadniać wymierzenie Stronie kary pieniężnej za urządzanie gier na automatach do gry poza kasynem, podczas gdy guizomaty wyszczególnione w decyzji nie są automatami losowymi i nie były na nich prowadzone gry losowe, zaś Strona dysponuje opinią podmiotu posiadającego status Jednostki Badającej upoważnionej przez Ministra Finansów potwierdzającej tą okoliczność; naruszenie art. 89 ust. 1 pkt 2 i ust. 2 pkt 2 u.g.h. poprzez błędną wykładnię pojęcia "urządzającego gry" jako obejmującego również podmiot, którego czynności sprowadzały się wyłącznie do wynajęcia powierzchni lokalu podmiotowi eksploatującemu automaty do gier, bez dokonywania, zgodnie z materiałem zebranym w sprawie, żadnych innych czynności, a tym samym niezasadne objęcie Strony zakresem podmiotowym normy art 89 ust. 1 pkt 2 i ust. 2 pkt 2 u. g. h. w zw. z art. 14 ust. 1 u. g. h. i niezasadne nałożenie na Stronę kary pieniężnej za "urządzanie gier na automatach poza kasynem gry". W dniu [...] czerwca 2017 r. Dyrektor Izby Administracji Skarbowej w B. decyzją nr [...] utrzymał w mocy zaskarżoną decyzję organu pierwszej instancji. Na decyzję Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w B. z dnia [...] czerwca 2017r. nr [...] (doręczoną Pełnomocnikowi Strony w dniu [...].07.2017 r.) Strona reprezentowana przez radcę prawnego K. M. złożyła skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku wnosząc o: rozpoznanie niniejszej sprawy i złożonej skargi na rozprawie, uchylenie w całości zaskarżonej decyzji Dyrektora Izby Administracji Skarbowej oraz utrzymanej nią w mocy decyzji Naczelnika Urzędu Celnego, zasądzenie od organu kosztów postępowania według norm przepisanych, jednocześnie na zasadzie art. 61 § 2 pkt 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (dalej zwana: p.p.s.a.) pełnomocnik Strony wniósł o wstrzymanie przez Dyrektora Izby Administracji Skarbowej wykonania decyzji ostatecznej. Na wypadek, nieuwzględnienia tego wniosku przez Organ, w oparciu o przepis art. 61 § 3 p.p.s.a. pełnomocnik Strony wniósł o wstrzymanie przez Wojewódzki Sąd Administracyjny wykonania zaskarżonej decyzji z uwagi na realne niebezpieczeństwo wyrządzenia skarżącemu znacznej szkody oraz trudnych lub wręcz niemożliwych do odwrócenia skutków, jakie dla Skarżącego może spowodować wykonanie zaskarżonej decyzji ostatecznej.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00