Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Poznaniu z dnia 6 października 2017 r., sygn. I SA/Po 808/17

Podatek od nieruchomości

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Katarzyna Wolna - Kubicka Sędziowie Sędzia WSA Katarzyna Nikodem Sędzia WSA Izabela Kucznerowicz (spr.) Protokolant: st. sekretarz sądowy Katarzyna Fornalik po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 06 października 2017 r. sprawy ze skargi [...] Sp. z o.o. Oddział w [...] na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w [...] z dnia [...] r., nr [...] w przedmiocie określenia zobowiązania podatkowego w podatku od nieruchomości oraz stwierdzenia nadpłaty w podatku od nieruchomości za 2009 r. I. uchyla zaskarżoną decyzję i poprzedzającą ją decyzję Prezydenta Miasta [...] z dnia [...] r., nr [...]; II. zasądza od Samorządowego Kolegium Odwoławczego w [...] na rzecz strony skarżącej kwotę [...] zł ( [...] złote ) tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.

Uzasadnienie

Decyzją z dnia [...] lipca 2013 r. nr [...] Prezydent Miasta P. określił [...] Sp. z o.o. w P. (poprzednio: [...] Sp. z o.o. w P., obecnie: [...] Sp. z o. o. w W. - dalej: spółka, strona, skarżąca) zobowiązanie w podatku od nieruchomości za 2009 r. w kwocie [...]zł oraz stwierdził istnienie nadpłaty w kwocie [...]zł. W uzasadnieniu organ wyjaśnił, że spółka pismem z [...] grudnia 2012 r. wniosła o stwierdzenie i zwrot nadpłaty w podatku od nieruchomości za lata 2007-2012, w tym za 2009 r. wraz z korektami deklaracji podatkowych za wymienione lata.

W uzasadnieniu wniosku, powołując się na art. 2 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (t.j. Dz. U. z 2006 r. Nr 121, poz. 844 ze zm., dalej: "u.p.o.l.") oraz art. 3 pkt 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2006 r., Nr 156, poz. 1118 ze zm., dalej: "P.b.") spółka wyjaśniła, że opodatkowała jako budowle związane z działalnością gospodarczą zieleń i nasadzenia, podczas gdy obiekty te nie spełniają definicji obiektu budowlanego. Ponadto kontenerowe stacje redukcyjno-pomiarowe, punkty pomiarowe, punkty redukcyjno-pomiarowe, urządzenia techniczne i pomiarowe nie stanowią obiektu budowlanego lub obiekt budowlany stanowić będzie tylko ich część. Nie są one też budowlami. Prezydent Miasta P. przyjął ustalenie, że cała sieć gazowa wraz z kontenerowymi stacjami redukcyjno-pomiarowymi, punktami pomiarowymi, redukcyjno-pomiarowymi oraz urządzeniami technicznymi i pomiarowymi stanowią całość techniczno-użytkową, w związku z czym należy uznać je za budowlę. Opodatkowaniu podlegają zarówno fundamenty, jak i pozostałe elementy tej stacji składające się na budowlę. Jednak część wskazanych urządzeń budowlanych położona jest na terenie miejscowości Ś. i z tego powodu nie mogły zostać opodatkowane. W rezultacie umniejszył zobowiązanie podatkowe o [...] zł, a ponadto uznał, że zieleń i nasadzenia nie stanowią budowli, więc umniejszył zobowiązanie podatkowe o dalszą kwotę [...]zł.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00