Wyrok WSA w Opolu z dnia 5 października 2017 r., sygn. II SA/Op 196/17
Prawo miejscowe
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Opolu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Teresa Cisyk - spr. Sędziowie Sędzia WSA Elżbieta Kmiecik Sędzia WSA Daria Sachanbińska Protokolant st. insp. sądowy Katarzyna Stec po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 5 października 2017 r. sprawy ze skargi A Sp. z o.o. z siedzibą w [...] na uchwałę Rady Miasta Opola z dnia 29 grudnia 2016 r., Nr XXXVI/708/16 w przedmiocie ustalenia zasad i warunków sytuowania obiektów małej architektury, tablic reklamowych i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń 1) stwierdza nieważność zaskarżonej uchwały w całości, 2) zasądza od Rady Miasta Opola na rzecz A Sp. z o.o. z siedzibą w [...] kwotę 797 (słownie: siedemset dziewięćdziesiąt siedem) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.
Uzasadnienie
Przedmiotem skargi wniesionej przez A Sp. z o.o. z siedzibą w [...] (zwaną dalej również jako "skarżąca" lub "Spółka"), jest uchwała Rady Miasta Opola z dnia 29 grudnia 2016 r., Nr XXXVI/708/16, w sprawie ustalenia zasad i warunków sytuowania obiektów małej architektury, tablic reklamowych i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń w Opolu.
Podjęcie zaskarżonej uchwały zapadło w następującym stanie faktycznym:
W dniu 29 grudnia 2016 r. Rada Miasta Opola podjęła uchwałę Nr XXXVI/708/16 w sprawie ustalenia zasad i warunków sytuowania obiektów małej architektury, tablic reklamowych i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń w Opolu. Uchwała ta podjęta została na podstawie art. 37a ust. 1 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. z 2016 r. poz. 778, z późn. zm.), zwanej dalej u.p.z.p. oraz w związku z uchwałą Nr XV/275/15 Rady Miasta Opola z dnia 24 września 2015 r. w sprawie przygotowania przez Prezydenta Miasta Opola projektu uchwały Rady Miasta Opola w sprawie zasad i warunków sytuowania obiektów małej architektury, tablic reklamowych i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń, ich gabarytów, standardów jakościowych oraz rodzajów materiałów budowlanych, z jakich mogą być wykonane. W § 1 ust. 2 tej uchwały wskazano, że integralną częścią uchwały jest rysunek - stanowiący załącznik nr 1 (pkt 1 uchwały), System Identyfikacji Miejskiej - stanowiący załącznik nr 2 (pkt 2 uchwały) oraz rozstrzygnięcie w sprawie rozpatrzenia nieuwzględnionych uwag zgłoszonych do projektu uchwały w sprawie ustalenia zasad i warunków sytuowania obiektów małej architektury, tablic reklamowych i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń w Opolu - stanowiące załącznik nr 3 (pkt 3 uchwały). W załączniku nr 3 ww. uchwały Rada Miasta Opola wskazała, że nie uwzględniła uwag zgłoszonych do projektu uchwały dotyczących: 1) zmiany metody podziału miasta na obszary, 2) dopuszczenia reklam i murali reklamowych na ślepych ścianach szczytowych oraz 3) dopuszczenia reklam wzdłuż głównych dróg, wydłużenia okresu dostosowania zasad do 60 miesięcy, możliwości sytuowania reklam diodowych, LED, LCD itp. oraz doprecyzowania bądź zmiany wprowadzonych definicji zasad i warunków sytuowania gabarytów.