Wyrok WSA w Krakowie z dnia 17 października 2017 r., sygn. II SA/Kr 996/17
Administracyjne postępowanie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Paweł Darmoń Sędziowie: WSA Agnieszka Nawara-Dubiel WSA Małgorzata Łoboz (spr.) po rozpoznaniu w trybie uproszczonym w dniu 17 października 2017 r. sprawy ze skargi R. W. na postanowienie Wojewody z dnia [...] czerwca 2017 r., znak: [...] w przedmiocie odmowy wszczęcia postępowania w sprawie wygaszenia decyzji udzielającej pozwolenia na wykonanie robót budowlanych I. uchyla zaskarżone postanowienie oraz poprzedzające je postanowienie organu l instancji; II. zasądza od Wojewody na rzecz skarżącego R. W. kwotę [...]zł (sto złotych) tytułem zwrotu kosztów
Uzasadnienie
Pismem z 13 lutego 2017r., R. W. złożył wniosek o ustalenie wygaśnięcia decyzji Prezydenta Miasta K. nr [...] z dnia 7 grudnia 2007 roku w sprawie wydania pozwolenia na budowę budynków mieszkalnych czterokondygnacyjnych z garażem podziemnym na działkach nr [...], [...], [...] obr. [...] przy ul. [...] w K. wobec nierozpoczęcia przez inwestora budowy przed upływem 3 lat od dnia w którym decyzja ta stała się ostateczna bądź wobec przerwania budowy na czas dłuższy niż 3 lata. We wniosku wskazano, że na terenie inwestycji co najmniej od sierpnia 2008 r. nie były prowadzone żadne prace budowlane, a władający nieruchomością dopiero jesienią 2015 r. dokonał skoszenia łąki oraz wycinki licznych drzew na przedmiotowym terenie. Podano, że teren inwestycji nie jest ogrodzony oraz nie jest zabezpieczony przed osobami nieupoważnionymi do wstępu, nie została na nim umieszczona tablica informacyjna wymagana przepisami ustawy Prawo budowlane. Nadto wskazano, że teren objęty przedmiotowym pozwoleniem na budowę jest zarazem przedmiotem procedury sporządzania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego - [...], a stwierdzenie wygaśnięcia decyzji o pozwoleniu na budowę wydanej w oparciu o pochodzącą z lat 90-tych ubiegłego wieku decyzję o warunkach zabudowy pozwoli lokalnej społeczności na doprowadzenie do zagospodarowania przedmiotowego obszaru zgodnie z przewidzianą, jako podstawowa i pożądaną procedurą - to jest poprzez dokonanie ustaleń aktem prawa miejscowego, jakim jest miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego.