Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Bydgoszczy z dnia 6 września 2017 r., sygn. II SA/Bd 492/17

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Bydgoszczy w składzie następującym: Przewodniczący: sędzia WSA Grzegorz Saniewski Sędziowie: sędzia WSA Elżbieta Piechowiak (spr.) sędzia WSA Jarosław Wichrowski Protokolant starszy sekretarz sądowy Krystyna Witt po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 6 września 2017 r. sprawy ze skargi B. C. na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody z dnia [...] lutego 2017 r. nr [...] w przedmiocie nieważności zarządzenia w sprawie odwołania z funkcji Dyrektora Samorządowego Zespołu Placówek Oświatowych oddala skargę.

Uzasadnienie

II SA/Bd 492/17

UZASADNIENIE

Rozstrzygnięciem nadzorczym nr [...] z dnia [...]., działając na podstawie przepisu art. 91 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016, poz. 446 z późn. zm.)- dalej jako u.s.g- Wojewoda [...] orzekł o nieważności zarządzenia Burmistrz C. z dnia [...]. Nr [...] w sprawie odwołania M. K. z funkcji Dyrektora Samorządowego Zespołu Placówek Oświatowych w C. .

W uzasadnieniu organ nadzoru podał, że Burmistrz C. zarządzeniem Nr [...] z dnia [...] r., działając na podstawie art. 38 ust. 1 pkt 2 w związku z art. 5c pkt 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty ( Dz. U. z 2015 r. poz. 2156 z późn. zm.) - dalej jako u.s.o., art. 30 ust. 2 pkt 5 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym odwołał M. K. z funkcji Dyrektora Samorządowego Zespołu Placówek Oświatowych w C. , z dniem [...] r., bez wypowiedzenia. Wojewoda wszczął postępowanie nadzorcze w sprawie stwierdzenia nieważności przedmiotowego zarządzenia. W toku badania jego legalności Wojewoda stwierdził, że zostało ono podjęte z istotnym naruszeniem art. 38 ust. 1 pkt 2 ustawy o systemie oświaty stanowiącym, że organ, który powierzył nauczycielowi stanowisko kierownicze w szkole lub placówce odwołuje nauczyciela ze stanowiska kierowniczego w przypadkach szczególnie uzasadnionych, po zasięgnięciu opinii kuratora oświaty, a w przypadku szkoły i placówki artystycznej oraz placówki, o której mowa w art. 2 pkt 7, dla uczniów szkół artystycznych prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego - ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego, może odwołać nauczyciela ze stanowiska kierowniczego w czasie roku szkolnego bez wypowiedzenia. Oznacza to, że zastosowanie tego przepisu uzależnione jest od zaistnienia "przypadku szczególnie uzasadnionego". Powołując się na utrwalone orzecznictwo sądów administracyjnych organ wskazał, że przez "przypadek szczególnie uzasadniony" powinno się rozumieć takie okoliczności, które wskazują, iż z decyzją o odwołaniu dyrektora nie można czekać do zakończenia roku szkolnego i musi być ona podjęta natychmiastowo - w trakcie roku szkolnego. Oznacza to, że w uzasadnieniu aktu odwołującego nauczyciela z funkcji kierowniczej ocena ta musi być dokładnie i szczegółowo umotywowana. Zaniedbania nauczyciela, które mają prowadzić do odwołania go ze stanowiska dyrektora szkoły, muszą być wykazane w postępowaniu poprzedzającym wydanie zarządzenia. W uzasadnieniu zaś samego aktu odwołania dyrektora muszą zostać szczegółowo wskazane zarzucane mu nieprawidłowości oraz winno zostać przekonująco umotywowane na czym polega "szczególne uzasadnienie" danego przypadku i dlaczego, w okolicznościach danej sprawy, organ skorzystał z przyznanych mu ustawowo kompetencji. Organ odwołujący nauczyciela ze stanowiska kierowniczego musi niezbicie wykazać dlaczego - jego zdaniem - stwierdzone uchybienia uniemożliwiają dalsze prawidłowe funkcjonowanie placówki, a tym samym są na tyle istotne, że nie pozwalają na wykonywanie obowiązków przez daną osobę, co powinno prowadzić do jej odwołania ze stanowiska dyrektora w trakcie roku szkolnego. Szczególnie uzasadnione przypadki, o których mowa w art. 38 ust. 1 pkt 2 u.s.o. oznaczają sytuacje, w których nie jest możliwe pełnienie przez nauczyciela funkcji kierowniczej i zachodzi konieczność natychmiastowego przerwania wykonywania funkcji dyrektora z uwagi na zagrożenie dla interesu publicznego i dalszego funkcjonowania szkoły. Sama okoliczność utraty zaufania organu prowadzącego szkołę do jej dyrektora nie może być uznana za przesłankę zastosowania art. 38 ust. 1 pkt 2 u.s.o., skoro u podstaw takiej utraty zaufania nie leżą przyczyny, które samoistnie uniemożliwiałyby kierowanie szkołą przez jej dyrektora.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00