Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Kielcach z dnia 23 sierpnia 2017 r., sygn. I SA/Ke 344/17

Podatek dochodowy od osób fizycznych

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Kielcach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Danuta Kuchta, Sędziowie Sędzia WSA Magdalena Chraniuk-Stępniak (spr.), Sędzia WSA Ewa Rojek, Protokolant Starszy inspektor sądowy Anna Adamczyk, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 10 sierpnia 2017 r. sprawy ze skargi W.J. na decyzję Dyrektora Izby Administracji Skarbowej z dnia [...] nr [...] w przedmiocie podatku dochodowego od osób fizycznych za 2011 r. oddala skargę.

Uzasadnienie

Dyrektor Izby Administracji Skarbowej w K. decyzją z [...]r. nr [...]utrzymał w mocy decyzję Naczelnika Urzędu Skarbowego w S. z [...]r. nr [...]określającą W. J. wysokość zobowiązania podatkowego w podatku dochodowym od osób fizycznych za 2011 r. w kwocie 216.025 zł.

Organ ustalił, że W. J. prowadził pozarolniczą działalność gospodarczą, która w 2011 r. w przeważającej części polegała na skupie i sprzedaży złomu oraz węgla i gruzu, a także usługach transportowych. W wyniku kontroli podatkowej oraz przeprowadzonego postępowania podatkowego organ stwierdził, że prowadzona przez podatnika w 2011 r. podatkowa księga przychodów i rozchodów jest nierzetelna oraz wadliwa. Nierzetelność księgi polega na niewykazaniu w grudniu 2011 r. przychodu ze sprzedaży 15.014 kg złomu stalowego i 380 kg złomu miedzi oraz zawyżeniu kosztów uzyskania przychodów łącznie o 630.137,47 zł, w tym kosztów zakupu towarów na kwotę 627.272 zł i pozostałych wydatków na kwotę 2.865,47 zł. Wadliwość księgi polegała natomiast na dokumentowaniu niektórych zdarzeń gospodarczych niezgodnie z przepisami rozporządzenia z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz.U. Nr 152, poz. 1475 ze zm.).

Podatnik nie zaewidencjonował sprzedaży złomu. Organ wyliczył, że kwota niezaewidencjonowanego przychodu wyliczona przy zastosowaniu § 11 ust. 4 pkt 1 rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów wynosi 18.995,89 zł i stanowi 0,58% wykazanych przychodów z działalności ogółem w kwocie 3.257.934 zł. W związku z tym organ dokonał szacunkowego ustalenia wartości przychodu. Odstąpił przy tym od zastosowania jednej z metod wskazanych w przepisie art. 23 § 3 ustawy Ordynacja podatkowa i określił wartość niezaewidencjonowanej sprzedaży na podstawie indywidualnej metody szacowania polegającej na zastosowaniu do ilości złomu stalowego i miedzi sprzedanego poza ewidencją w grudniu 2011 r. średnich cen stosowanych przez podatnika w tym okresie do tego rodzaju złomu. Metoda ta oparta została na wyjaśnieniach samego podatnika oraz dowodach źródłowych, pozwalając w ocenie organu określić wartość niezaewidencjonowanego przychodu w sposób najbardziej zbliżony do rzeczywistości. Do ustalenia niewykazanego przychodu ze sprzedaży złomu stalowego w ilości 15,014 tony przyjęto średnią cenę stosowaną w grudniu 2011 r. bez uwzględnienia złomu ciężkiego w wysokości 1.017,78 zł za tonę. Natomiast do ustalenia wartości złomu w ilości 380 kg miedzi przyjęto ostatnio zastosowaną cenę do sprzedaży miedzi z 17 listopada 2011 r. w wysokości 21,30 zł.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00