Wyrok WSA w Gliwicach z dnia 8 sierpnia 2017 r., sygn. III SA/Gl 458/17
Podatek akcyzowy
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Anna Apollo, Sędziowie Sędzia WSA Barbara Brandys-Kmiecik, Sędzia WSA Iwona Wiesner (spr.), Protokolant Damian Szczurowski, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 8 sierpnia 2017 r. sprawy ze skargi A.K. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w K. z dnia [...] r. nr [...] w przedmiocie podatku akcyzowego oddala skargę.
Uzasadnienie
Dyrektor Izby Celnej w K. (dalej: organ II instancji, organ odwoławczy) decyzją z [...] r., znak: [...] utrzymująca w mocy decyzję Naczelnika Urzędu Celnego w B. (dalej: organ I instancji) z [...]r., znak: [...] określającą A.K. prowadzącemu działalność gospodarczą pod firmą "A" w J. (dalej: Strona, Skarżący) wysokość zobowiązania podatkowego w podatku akcyzowym za luty 2013r. w kwocie [...] zł.
Decyzja ta została wydana w następującym stanie faktycznym i prawnym.
Organ I instancji postanowieniem z [...] r. wszczął z urzędu wobec Strony postępowanie podatkowe, w celu określenia zobowiązania podatkowego w podatku akcyzowym za luty 2013r. w związku z nieprawidłowościami stwierdzonymi przez funkcjonariuszy Referatu Kontroli Przedsiębiorców Urzędu Celnego w B. w trakcie przeprowadzonej kontroli podatkowej. Przedmiotem kontroli było ustalenie czy w okresie objętym kontrolą, tj. od 1 stycznia 2013r. do 31 grudnia 2014r. kontrolowany podmiot wywiązywał się z obowiązków wynikających z przepisów prawa w zakresie podatku akcyzowego i opłaty paliwowej od wyrobów energetycznych.
Z ustaleń kontrolujących zawartych w protokole z kontroli wynika, iż Strona w ramach prowadzonej działalności gospodarczej dokonywała zakupu oleju napędowego, a następnie wykorzystywała go wyłącznie na potrzeby własne, tj. przeznaczając na świadczone usługi transportowe.
Na podstawie dokonanej analizy dokumentacji finansowo-księgowej, w tym faktur zakupu VAT, stwierdzono, że w okresie objętym kontrolą, kontrolowany dokonał m.in. zakupu oleju napędowego w ilości 172.628 litrów, w tym: 37.008 litrów od B sp. z o.o. w P. ul. [...], 85.186 litrów od C sp. z o.o. w T. ul. [...] oraz 50.434 litrów od D sp. z o.o., której siedziba znajduje się pod wyżej wskazanym adresem C.