Wyrok WSA w Warszawie z dnia 21 lipca 2017 r., sygn. VI SA/Wa 1089/17
Drogi publiczne
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Ewa Frąckiewicz Sędziowie Sędzia WSA Danuta Szydłowska Sędzia WSA Grażyna Śliwińska (spr.) Protokolant referent Julia Murawska po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 21 lipca 2017 r. sprawy ze skargi [...] Sp. z o.o. z siedzibą w B. na decyzję Głównego Inspektora Transportu Drogowego z dnia [...] maja 2014 r. nr [...] w przedmiocie kary pieniężnej oddala skargę
Uzasadnienie
Przedmiotem skargi B. Sp. z o.o. z siedzibą w B (dalej też jako "skarżąca", "spółka") jest decyzja z dnia [...] maja 2014 r., nr [...] utrzymująca w mocy decyzję [...] Wojewódzkiego Inspektora Transportu Drogowego z dnia [...] lutego 2014 r. nakładającą na spółkę karę pieniężną w kwocie łącznej 5.000 zł za przejazd pojazdem nienormatywnym bez zezwolenia kategorii IV .
Sprawa zawisła ponownie przed Wojewódzkim Sądem Administracyjnym w Warszawie, bowiem Naczelny Sąd Administracyjny wyrokiem z dnia 7 marca 2017 r. sygn. akt II GSK 1436/15, po rozpatrzeniu skargi kasacyjnej Głównego Inspektora Transportu Drogowego od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 17 lutego 2015 r., sygn. akt VI SA/Wa 2251/14 w sprawie ze skargi B. Spółki z o.o. z siedzibą w B. na decyzję Głównego Inspektora Transportu Drogowego z dnia [...] maja 2014 r., nr [...] w przedmiocie kary pieniężnej za przejazd pojazdem nienormatywnym bez zezwolenia, uchylił zaskarżony wyrok i przekazał sprawę do ponownego rozpoznania Wojewódzkiemu Sądowi Administracyjnemu w Warszawie zasądzając od B. Spółki z o.o. z siedzibą w B. na rzecz organu 700 złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Do powyższego wyroku doszło w następującym stanie faktycznym:
W dniu [...] stycznia 2014 r. na punkcie kontrolnym K. - B., droga krajowa nr [...] - 474 km - gm. B. o dopuszczalnych naciskach pojedynczej osi napędowej do 10 t, zatrzymano do kontroli pojazd członowy, składający się z ciągnika siodłowego marki [...] o nr. rej. [...] oraz naczepy ciężarowej marki [...] o nr. rej. [...], kierowany przez M. I. W dniu kontroli stwierdzono, że przewożony był, z B. do B., ładunek niebezpieczny - związek kadmu UN 2570 w opakowaniach big bag. W wyniku kontroli ustalono, po odjęciu możliwych błędów ważenia, że wartość nacisku na pojedynczą oś pojazdu wyniosła 10,31 tony, a zatem przekroczona została dopuszczalna wartość nacisku o 0,31 tony. Kierujący pojazdem nie okazał do kontroli zezwolenia kategorii IV. Z kontroli sporządzono protokół, który kierujący podpisał, nie zgłaszając uwag do ważenia oraz dokumentację fotograficzną przewożonego towaru, z której wynika, że był on przewożony w workach, także porozrywanych i nieszczelnych. W dniu 13 stycznia 2014 r. przesłuchano w charakterze świadka M. I., kierowcy, który zeznał do protokołu, że uczestniczył w załadunku towaru w Z. S.A. w B., załadunku dokonano w opakowaniach tzw. big bag o pojemności do 1000 kg, a do wykonania przewozu otrzymał jedynie te dokumenty, które okazał podczas kontroli drogowej tj. dokument przewozowy nr [...] oraz dokument wagowy. Jak ustalono w trakcie kontroli okazany przez kierowcę dokument przewozowy określał ilość załadowanego towaru - 23 240 kg - UN 2570 Odpad związku kadmu (gąbka kadmowa), 6.1 III, ze wskazaniem: "Odpad dopuszczony do przewozu luzem na podstawie przepisu: VV9 7.3.3 ADR".