Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 8 czerwca 2017 r., sygn. II SA/Ol 324/17
Administracyjne postępowanie; Bezrobocie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Alicja Jaszczak - Sikora (spr.) Sędziowie Sędzia WSA Katarzyna Matczak Sędzia WSA Bogusław Jażdżyk Protokolant specjalista Anna Piontczak po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 8 czerwca 2017 r. sprawy ze skargi Z. W. na decyzję Wojewody z dnia "[...]"., nr "[...]" w przedmiocie statusu osoby bezrobotnej 1) uchyla zaskarżoną decyzję oraz utrzymaną nią w mocy decyzję organu I instancji; 2) zasądza od Wojewody na rzecz skarżącego Z. W. kwotę 689,20 zł (słownie: sześćset osiemdziesiąt dziewięć złotych 00/20) tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.
Uzasadnienie
Z przekazanych Wojewódzkiemu Sądowi Administracyjnemu w Olsztynie akt sprawy wynika, że decyzją z dnia "[...]" r. Starosta (dalej jako: "organ
I instancji"), działając w trybie wznowienia postępowania administracyjnego, uchylił własną decyzję z dnia "[...]" r. o utracie przez Z. W.(dalej jako: "skarżący") statusu osoby bezrobotnej z dniem 8 października 2014 r. z powodu nabycia prawa do zasiłku stałego z pomocy społecznej i orzekł o utracie przez niego tego statusu z dniem 16 czerwca 2011 r. z powodu podlegania obowiązkowemu ubezpieczeniu społecznemu. W uzasadnieniu organ I instancji wyjaśnił, że w dniu 25 maja 2015 r. do Powiatowego Urzędu Pracy wpłynęło pismo z Narodowego Funduszu Zdrowia z informacją o podleganiu przez skarżącego ubezpieczeniu zdrowotnemu, jako osoba bezrobotna zarejestrowana w urzędzie pracy przy jednoczesnym ubezpieczeniu zdrowotnym jako osoba pobierająca stypendium z tytułu odbywania szkolenia, na które został skierowany przez inną jednostkę szkolącą niż urząd. Organ I instancji wskazał, że skarżący podlegał obowiązkowemu ubezpieczeniu społecznemu z tytułu odbywania szkolenia w okresach 16-20, 27-29 czerwca 2011 r. oraz od dnia 30 czerwca do 19 lipca 2011 r., na które został skierowany przez inną jednostkę szkolącą niż Powiatowy Urząd Pracy. Stwierdził, że wbrew treści art. 74 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, skarżący nie dostarczył do PUP żadnych informacji lub dokumentów świadczących o podleganiu ubezpieczeniu społecznemu w wymienionych okresach. Natomiast zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 2 lit. l tej ustawy bycie bezrobotnym oznacza osobę, która nie podlega na podstawie odrębnych przepisów obowiązkowi ubezpieczenia społecznego, z wyjątkiem ubezpieczenia społecznego rolników.