Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

TEMATY:
TEMATY:

Postanowienie WSA w Krakowie z dnia 8 czerwca 2017 r., sygn. II SA/Kr 577/17

Odrzucenie skargi

 

Kraków, dnia 8 czerwca 2017 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia WSA Mirosław Bator po rozpoznaniu w dniu 8 czerwca 2017 r. na posiedzeniu niejawnym sprawy ze skargi Spółdzielni Produkcji i Usług [...] na uchwałę Sejmiku Województwa Małopolskiego z dnia 23 stycznia 2017 r. nr XXXII/452/17 w przedmiocie wprowadzenia na obszarze województwa małopolskiego ograniczeń i zakazów w zakresie eksploatacji instalacji, w których następuje spalanie paliw postanawia: odrzucić skargę

Uzasadnienie

Pismem z dnia 30 marca 2017 r. Spółdzielnia Produkcji i Usług [...] złożyła skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie na uchwałę nr XXXII/452/17 Sejmiku Województwa Małopolskiego w sprawie wprowadzenia na obszarze województwa małopolskiego ograniczeń i zakazów w zakresie eksploatacji instalacji, w których następuje spalanie paliw. W skardze zarzucono sprzeczność przepisów uchwały a w szczególności jej § 4 ust. 1 i ust. 2 oraz § 9 ust. 2 z przepisami prawa międzynarodowego, a w szczególności z przepisami Rozporządzenia Komisji (UE) nr 2015/1189 z dnia 28 kwietnia 2015 r. w sprawie wykonania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2009/I25/WE w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla kotłów na paliwo stałe przez wprowadzenie do zaskarżanych przepisów uchwały zapisu, że wprowadzane nią regulacje dotyczące parametrów jakościowych kotłów centralnego ogrzewania określonych załącznikiem nr II do powyższego rozporządzenia Komisji Europejskiej a powołanym w postanowieniach wspomnianej uchwały Sejmiku Województwa Małopolskiego obowiązywać będą zgodnie z postanowieniami art. 4 uchwały Sejmiku od dnia 1 lipca 2017 r., a nie jak przyjęto w Rozporządzeniu Komisji (UE) od dnia 1 stycznia 2020 r. W uzasadnieniu podano, że zaskarżaną uchwałą Sejmik Województwa Małopolskiego wprowadza ograniczenia i zakazy w zakresie eksploatacji instalacji, w których następuje spalanie paliw stałych dla wytwarzania oraz dostarczania ciepła, a także w jej § 4 wprowadza nakazy w zakresie wykorzystywania w opisanych wcześniej instalacjach niektórych rodzajów kotłów C.O. zobowiązując jednocześnie użytkowników instalacji C.O. do wyłącznego stosowania od dnia 1 lipca 2017 r. w tych instalacjach kotłów C.O. spełniających wymagania w zakresie sprawności cieplnej i emisji zanieczyszczeń określone dla klasy 5 według normy PN-EN-303-5:2012 kotły grzewcze jako przewidzianych w pkt 1 załącznika nr II do Rozporządzenia Komisji (UE) nr 2015/1189 z dnia 28 kwietnia 2015 r. w sprawie wykonania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla kotłów na paliwo stałe, które to rozporządzenie wprowadziło tego rodzaju obowiązek dopiero od dnia 1 stycznia 2020 r. Zdaniem strony skarżącej regulacje zawarte w uchwale Sejmiku Województwa naruszają nie tylko interes prawny użytkowników tego rodzaju instalacji, ale także naruszają interes prawny producentów kotłów centralnego ogrzewania z terenów województwa małopolskiego na obszarze, którego obowiązuje zaskarżana uchwała Sejmiku, a takim producentem jest również strona skarżąca, a to z uwagi na brak możliwości dostosowania się w zakresie parametrów jakościowych produkowanych kotłów centralnego ogrzewania do wymogów określonych załącznikiem nr II powołanego wyżej rozporządzenia Komisji Europejskiej jako aktu prawa międzynarodowego w okresie do dnia 1 lipca 2017 r. tj. jako bardzo krótkiego okresu przejściowego do wprowadzenia obowiązywania zaskarżanej uchwały. Bezsporną sprawą wydaje się być okoliczność, że postanowienia wspomnianej uchwały Sejmiku Województwa Małopolskiego w powyższym względzie nie będą dotyczyć tylko interesu prawnego użytkowników tego rodzaju kotłów centralnego ogrzewania jak to zakładają przepisy tej uchwały, ale także dotyczyć będą interesu prawnego producentów kotłów centralnego ogrzewania jako urządzeń wykorzystywanych w tych instalacjach u ich użytkowników, a takim producentem jest również skarżąca jako przedsiębiorca. Doświadczenie życiowe niewątpliwie dostarcza przekonania, że w okresie zaledwie 3-4 miesięcy nie jest możliwe dostosowanie produkcji kotłów centralnego ogrzewania do wymogów w zakresie nowych parametrów jakościowych tych wyrobów i to w poważniejszym zakresie, co ma miejsce w odniesieniu do takich urządzeń jak kotły centralnego ogrzewania opalane paliwem stałym, o których mowa w załączniku nr II do powołanego wyżej rozporządzenia KE z uwagi już tylko na same procedury związane z koniecznością przeprowadzenia badań technicznych przez odpowiednią jednostkę w zakresie spełniania przez te urządzenia wymaganych tymi przepisami wspomnianych parametrów jakościowych podczas ich eksploatacji, nie mówiąc już o niezbędnym czasie do przestawienia zmian w technologii produkcji tych urządzeń w zakładzie produkcyjnym, a także dalszego czasookresu do wprowadzenia tych nowo produkowanych urządzeń do obrotu handlowego. W konkluzji wniesiono o stwierdzenie nieważności uchwały we wskazanym zakresie.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00