Wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 23 maja 2017 r., sygn. II SA/Wr 192/17
Straż pożarna
Dnia 23 maja 2017 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia WSA Anna Siedlecka Sędziowie: Sędzia NSA Halina Filipowicz-Kremis (spr.) Sędzia WSA Alicja Palus Protokolant Ewa Trojan po rozpoznaniu w Wydziale II na rozprawie w dniu 23 maja 2017 r. sprawy ze skargi G.M.O. na decyzję D. Komendanta Wojewódzkiej Państwowej Straży Pożarnej z dnia [...] r. nr [...] w przedmiocie nakazu uzupełnienia budynku ratusza o hydranty wewnętrzne z umiejscowieniem przy wejściach do klatek schodowych oddala skargę w całości.
Uzasadnienie
Decyzja dnia [...] r. (Nr [...]) D. Komendant Wojewódzki Państwowej Straży Pożarnej we W., po rozpatrzeniu odwołania złożonego przez Gminę Miasto O. w imieniu której występuje T.F. Burmistrz Miasta O., od decyzji Komendanta Powiatowego Państwowej Straży Pożarnej w O. z dnia [...] r. (nr [...]), nakazującej Gminie Miejskiej O. uzupełnić budynek o hydranty wewnętrzne 25, z umiejscowieniem przy wejściach do klatek schodowych, w terminie do dnia 30 czerwca 2017 r., na podstawie art. 138 § 1 pkt 1 Kodeksu postępowania administracyjnego (j. t. Dz. U. z 2016 r. poz. 23 ze zm.) i art. 27 ustawy o Państwowej Straży Pożarnej (j. t. Dz. U. z 2016 r. poz. 603 ze zm.), utrzymał w mocy zaskarżoną decyzję.
Na uzasadnienie organ wskazał, że w dniach 5-9 września 2016 r. w budynku Ratusza O. przy pl. [...] w O. zostały przeprowadzone czynności kontrolno-rozpoznawcze z zakresu przestrzegania przepisów przeciwpożarowych. W wyniku tych czynności, decyzją z dnia [...] r. (Nr [...]), Komendant Powiatowy Państwowej Straży Pożarnej w O. nakazał Gminie Miejskiej O. w budynku ratusza, uzupełnić budynek o hydranty wewnętrzne 25, umiejscowionych przy drogach ewakuacji ogólnej z umiejscowieniem przy wejściach do klatek schodowych, w terminie do dnia 30 czerwca 2017 r. Zdaniem organu pierwszej instancji nakaz zawarty w decyzji ograniczy zagrożenie pożarowe oraz zwiększy bezpieczeństwo osób poprzez dostosowanie stanu istniejącego do aktualnie obowiązujących wymagań przepisów ochrony przeciwpożarowej. Organ wskazał, iż stwierdzone nieprawidłowości stanowią naruszenie obowiązków wynikających z ustawy o ochronie przeciwpożarowej z dnia 24 sierpnia 1991 r. oraz przepisów wykonawczych wydanych na jej podstawie, jak również mogą przyczynić się do szybkiego rozprzestrzenienia pożaru i w konsekwencji spowodować zagrożenia życia i zdrowia osób przebywających w budynku oraz utrudnić prowadzenie działań ratowniczo-gaśniczych w momencie powstania ww. zagrożenia.