Orzeczenie
Wyrok WSA w Poznaniu z dnia 27 kwietnia 2017 r., sygn. I SA/Po 1617/16
Podatkowe postępowanie; Podatek od towarów i usług
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Barbara Rennert Sędziowie Sędzia WSA Małgorzata Bejgerowska Sędzia WSA Dominik Mączyński (spr.) po rozpoznaniu w trybie uproszczonym w dniu 27 kwietnia 2017 r. sprawy ze skargi [...] na postanowienie Dyrektora Izby Skarbowej w [...] z dnia [...] nr [...] w przedmiocie odmowy wszczęcia postępowania oddala skargę
Uzasadnienie
Naczelnik Urzędu Skarbowego [...], postanowieniem z dnia 06 maja 2016 r., nr [...], odmówił X. (dalej zwanej również skarżącą) wszczęcia postępowania w sprawie stwierdzenia nadpłaty w podatku od towarów i usług za grudzień 2012 r.
Skarżąca złożyła drogą elektroniczną, trzecią wersję deklaracji VAT-7 za grudzień 2012 r. W ten sposób za wskazany okres zadeklarowano zwrot nadwyżki podatku naliczonego nad należnym w wysokości tożsamej z wysokością nadwyżki wykazaną w pierwszej złożonej deklaracji. Z wyjaśnień skarżącej wynika, że w ten sposób anulowano drugą wersje złożonego rozliczenia, gdzie usunięto wszystkie stwierdzone przez Dyrektora Urzędu Kontroli Skarbowej w P. nieprawidłowości w pierwotnej deklaracji VAT-7 za wskazany powyżej okres, skutkujące zawyżeniem kwoty zwrotu nadwyżki podatku naliczonego nad należnym. Z uwagi na powyższe organ kontroli skarbowej zakończył postępowanie kontrolne nie decyzją lecz wynikiem kontroli. Uzasadniając złożenie trzeciej wersji deklaracji, skarżąca wskazała na zmianę własnego stanowiska co do prawidłowości ustaleń poczynionych w trakcie postępowania kontrolnego. Wraz ze złożoną korektą wniesiono o stwierdzenie nadpłaty w podatku od towarów i usług za korygowany miesiąc. Dyrektor Urzędu Kontroli Skarbowej w P. pismem z dnia 28 kwietnia 2016 r., poinformował organ I instancji o podjęciu postępowania kontrolnego.
Naczelnik Urzędu Skarbowego [...] wskazał, że złożenie przez skarżącą trzeciej wersji deklaracji VAT-7 za grudzień 2012 r., skutkowało powrotem do stanu z dnia wszczęcia postępowania kontrolnego, co przesądziło o podjęciu tego postępowania przez organ kontroli skarbowej. Podjęcie postępowania świadczy o tym, że ma miejsce jego kontynuacja, nie zaś wszczęcie nowego postępowania. Należy zatem uznać, że nie doszło do zakończenia postępowania kontrolnego. W tym stanie rzeczy postępowanie w sprawie stwierdzenia nadpłaty nie może zostać wszczęte, bowiem zgodnie z art. 79 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2015 r., poz. 613 ze zm. - dalej w skrócie: "O.p."), postępowanie w sprawie stwierdzenia nadpłaty nie może zostać wszczęte w czasie trwania postępowania podatkowego lub kontroli podatkowej - w zakresie zobowiązań podatkowych, których dotyczy postępowanie lub kontrola. Przytoczony przepis stosuje się również w trakcie trwającego postępowania kontrolnego. Z uwagi na powyższe w ocenie organu I instancji był on obowiązany odmówić wszczęcia postępowania na podstawie art. 165a § 1 O.p.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right