Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Poznaniu z dnia 16 marca 2017 r., sygn. II SA/Po 971/16

Pomoc społeczna

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Wiesława Batorowicz Sędziowie Sędzia WSA Edyta Podrazik (spr.) Sędzia WSA Izabela Paluszyńska Protokolant st. sekr. sąd. Natalia Sikorska po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 16 marca 2017 r. sprawy ze skargi R. B. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w K z dnia [...] września 2016 r. Nr [...] w przedmiocie zasiłku celowego oddala skargę

Uzasadnienie

II SA/Po 971/16

UZASADNIENIE

Wnioskiem z dnia 30 maja 2016 r. R. B. wystąpiła o przyznanie pomocy finansowej na zakup żywności w ramach programu "Pomoc państwa w zakresie dożywiania" dla siebie i dwóch córek: E. i K. G.. Uzasadniając wniosek wskazała, że dochód jej rodziny nie przekracza 150 % kryterium dochodowego.

Decyzją nr [...] z dnia 15 czerwca 2016 r. Dyrektor Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w O., działając z upoważnienia Burmistrza O., odmówił przyznania zasiłku celowego na zakup posiłku lub żywności w ramach programu wieloletniego "Pomoc państwa w zakresie dożywiania" dla R. B., E. G. i K. M. G. z powodu braku współdziałania z pracownikiem socjalnym oraz niewykorzystanie własnych zasobów i możliwości. Jako podstawę prawną decyzji powołano przepisy art. 11 ust.2, art. 106 ust. 1, art. 110 ust.7 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz.U. z 2015 r., poz.163 ze zm.), uchwałę nr 221 Rady Ministrów z dnia 10 grudnia 2013 r. w sprawie ustanowienia wieloletniego programu wspierania finansowego gmin w zakresie dożywiania na lata 2014-2020 ( M.P. z 2013 r., poz.1024) w związku z Uchwałą Nr [...] Rady Miejskiej w O. z dnia 30 stycznia 2014 r.

Uzasadniając stanowisko organ I instancji wskazał, że na podstawie wywiadu środowiskowego stwierdzono występowanie okoliczności określonej w art. 7 pkt 5 i 9 ustawy o pomocy społecznej tj. niepełnosprawność, bezradność w sprawach opiekuńczo-wychowawczych i prowadzenia gospodarstwa domowego, rodzina niepełna. Dochód trzyosobowej rodziny w miesiącu poprzedzającym złożenie wniosku stanowiła kwota [...]zł, która nie przekracza 150% kryterium dochodowego, uprawniającego do otrzymania pomocy. Źródło dochodu rodziny stanowią renta wnioskodawczyni z ZUS, zasiłek pielęgnacyjny, świadczenia rodzinne na dzieci, wynagrodzenie za pracę wnioskodawczyni i alimenty. Organ podkreślił, że R. B. od wielu lat korzysta z pomocy Ośrodka w różnej formie. Zgodnie natomiast z przepisami art. 2 ustawy o pomocy społecznej organy pomocy społecznej powinny umożliwić osobom i rodzinom przezwyciężenie trudnych sytuacji życiowych, których nie są w stanie pokonać wykorzystując własne uprawnienia, zasoby i możliwości, co w przypadku R. B. nie ma miejsca. Wnioskodawczyni zamieszkuje wraz z dziećmi, matką I. B. i ojcem dzieci J. G. w parterowym budynku jednorodzinnym o powierzchni około 70 m2, lecz deklaruje prowadzenie odrębnego gospodarstwa domowego wraz z dziećmi. Wszystkie osoby dorosłe mają stałe dochody i partycypują w kosztach utrzymania domu. Organ odniósł się do zarzutu wnioskodawczyni o złej woli pracownika socjalnego i Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w O. i podkreślił, że R. B. w okresie od stycznia do listopada 2015 r. otrzymała pomoc finansową na zakup żywności w łącznej kwocie [...]zł, a ponadto w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Żywnościowa 2014-2020 w 2015 r. otrzymała artykuły żywnościowe na łączną kwotę [...]zł. Pracownik socjalny wielokrotnie proponował R. B. pomoc w formie dożywiania dzieci w szkole, także obecnie taka oferta pomocy została złożona, jednak po raz kolejny spotkała się z odmową jej przyjęcia. W ocenie organu pomocy społecznej odmowa taka nie powinna mieć miejsca w przypadku osób znajdujących się w trudnej sytuacji, gdyż przyjęcie zaproponowanej pomocy pozwoliłoby znacznie odciążyć budżet domowy rodziny. Organ podkreślił, że dzieci wnioskodawczyni nie mają żadnych przeciwwskazań do spożywania pokarmów, co mogłoby uniemożliwić korzystanie z posiłków w szkolnej stołówce. Proponowane posiłki w szkole, do której uczęszczają córki wnioskodawczyni to pełnowartościowe dwudaniowe obiady z napojem. Organ wskazał, że z tej formy dożywiania w stołówce szkolnej w 2015 roku korzystało 86 dzieci i nikt nie kwestionował jakości wydawanych posiłków. P. R. B. w okresie od dnia [...] listopada 2012 r. do dnia [...] lutego 2014 r. korzystała z bezpłatnych obiadów w DDPS "W." w O., który działa w ramach struktur Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w O. i zapewnia ciepły posiłek osobom jego pozbawionym. Są to także pełnowartościowe obiady dwudaniowe z napojem. Organ podkreślił, że R. B. w trakcie korzystania z tej formy pomocy nigdy nie zgłaszała zastrzeżeń do jakości wydawanych posiłków. W 2015 roku z tej formy pomocy skorzystało 187 osób i nie wpłynęła żadna skarga, co zdaniem organu świadczy o jakości wydawanych posiłków. Wnioskodawczyni zrezygnowała z wymienionej formy pomocy, składając oświadczenie, że obiady przygotowuje samodzielnie w domu. Z uwagi na fakt, że wnioskodawczyni jest osobą niepełnosprawną w stopniu umiarkowanym organ złożył jej pisemną propozycję udzielenia pomocy w formie dożywiania dzieci w szkole, a także przyznania usług i bezpłatnych obiadów w DDPS "W.". Zdaniem organu pozwoliłoby to na znaczne odciążenie budżetu domowego rodziny, a także znacznie odciążyłoby R. B. w czynnościach z zakresu prowadzenia gospodarstwa domowego. J. R. B. w piśmie skierowanym do Ośrodka w dniu [...] stycznia 2016 r. stanowczo odmówiła przyjęcia obu form pomocy twierdząc, iż w przypadku jej rodziny jedyną i słuszną formą pomocy będzie pomoc finansowa. Jednocześnie zakwestionowała jakość obiadów wydawanych przez stołówkę szkolną i stołówkę przy DDPS "W." w O.. Wskazano również, że podopieczna swoją postawą znacznie zmniejsza możliwości poprawy sytuacji życiowej swojej i dzieci. Wnioskodawczyni od sierpnia 2004 r. otrzymywała od ojca dzieci J. G. alimenty w kwocie [...]zł na dwoje dzieci. Pracownik socjalny podjął próbę współpracy w kierunku podwyższenia alimentów. R. B. unikała współpracy, nie przyjęła pomocy pracownika socjalnego przy sporządzaniu pozwu, w trakcie rozprawy przed Sądem w dniu 13 listopada 2014 r. zawarła ugodę o podwyższeniu alimentów na kwotę [...]zł miesięcznie na dwoje dzieci, pomimo, że w pozwie wnosiła o kwotę [...]zł. W tej sytuacji, wobec odmowy przyjęcia zaproponowanej pomocy w formie dożywiania dzieci i bezpłatnych obiadów w DDPS "W." oraz brak współpracy z pracownikiem socjalnym odmówiono przyznania R. B. wnioskowanej pomocy finansowej w formie zasiłku celowego.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00