Wyrok WSA w Gorzowie Wlkp. z dnia 16 marca 2017 r., sygn. I SA/Go 83/17
Podatek od nieruchomości
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gorzowie Wielkopolskim w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Jacek Niedzielski(spr.) Sędziowie Sędzia WSA Krystyna Skowrońska - Pastuszko Sędzia WSA Dariusz Skupień Protokolant Asystent sędziego Marta Surmacz-Buszkiewicz po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 16 marca 2017 r. sprawy ze skargi P S.A. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego z dnia [...] r. nr [...] w przedmiocie podatku od nieruchomości za 2013 r. oddala skargę.
Uzasadnienie
"P" Spółka Akcyjna (zwane również P, skarżąca lub Spółka) wniosło skargę na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego z dnia [...] grudnia 2016 r. nr [...] utrzymującą w mocy decyzję Wójta Gminy z dnia [...] września 2015 r. nr [...] w przedmiocie podatku od nieruchomości za 2013 r.
Powyższa skarga została wywiedziona na tle następującego stanu faktycznego.
W piśmie z dnia [...] kwietnia 2015 r. Dyrektor Urzędu Kontroli Skarbowej, stosownie do treści art. 27 ust. 2 ustawy o kontroli skarbowej, poinformował Wójta Gminy, że zakończono postępowanie kontrolne w Przedsiębiorstwie "P" S.A. w zakresie podatku od nieruchomości za 2011 r., w wyniku którego stwierdzono nieprawidłowości w tym zakresie dotyczące użytkowanych przez Spółkę gruntów Skarbu Państwa będących w zarządzie Lasów Państwowych. Do pisma załączono wyciąg z wyniku kontroli z dnia [...] marca 2015 r., wyciąg z protokołu badania ksiąg podatkowych z dnia [...] grudnia 2014 r. oraz kserokopie przesłanych przez Spółkę P wykazów zmian danych ewidencyjnych dotyczących działek.
Wobec powyższego, w piśmie z dnia [...] kwietnia 2015 r. Wójt Gminy wezwał skarżącą Spółkę do przedłożenia korekt deklaracji na podatek od nieruchomości za lata 2010-2015 poprzez ujęcie w deklaracjach powierzchni gruntów zgodnej z wynikiem kontroli przeprowadzonej przez Urząd Kontroli Skarbowej.
W odpowiedzi na powyższe Spółka wskazała, że nie podziela twierdzeń z protokołu kontroli, czemu dała wyraz w zastrzeżeniach do protokołu kontroli. W opinii Spółki składanie korekt zgodnie z żądaniem organu jest nieuzasadnione, co wynika z faktu, że organ niezasadnie przyjął, że wszystkie grunty, które są wymienione w umowie z dnia [...] listopada 2002 r. zawartej między Spółką a Dyrekcją Generalną Lasów Państwowych w załączniku nr 3,5 (następnie nr 6 - aneks nr [...]) stanowią faktyczny przedmiot dzierżawy. Ta niewłaściwa teza wynikła z błędnie dokonanej wykładni postanowień ww. umowy, która wyraźnie wskazuje, że faktycznie dzierżawione przez Spółkę są pasy gruntu, które Spółka wykorzystuje do prowadzenia działalności gospodarczej, a załącznik nr 3,5 (następnie nr 6) stanowi jedynie o maksymalnym obszarze gruntów, jakie Spółka może użytkować, nie zaś jakie użytkuje. Świadczą o tym literalne zapisy umowy z Nadleśnictwem, a tym samym zgodna wola stron.