Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Poznaniu z dnia 15 lutego 2017 r., sygn. IV SA/Po 890/16

Zagospodarowanie przestrzenne

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Izabela Bąk - Marciniak Sędziowie WSA Anna Jarosz (spr.) WSA Józef Maleszewski Protokolant ref. staż. Ewa Stawicka po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 15 lutego 2017 r. sprawy ze skargi Wojewody [...] na uchwałę Rady Miejskiej we Wrześni z dnia 30 maja 2016 r. nr XVI/229/2016 w przedmiocie zmiany studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Miasta i Gminy Września - część C oddala skargę

Uzasadnienie

W dniu [...] października 2016 r. do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu wpłynęła skarga Wojewody [...] (zwanego dalej: Wojewoda; skarżący) na uchwałę Rady Miejskiej we Wrześni Nr XVI/229/2016 z dnia 30 maja 2016 r. w sprawie uchwalenia zmiany studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Miasta i Gminy Września - część C (zwane dalej odpowiednio: Rada, Uchwała, Studium). Wojewoda domagał się stwierdzenia nieważności Uchwały.

Uzasadniając powyższe żądanie Wojewoda odwołał się do art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy z dnia 27 marca 2003 r o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz.U. z 2015 r., poz. 199 z późn. zm., zwanej dalej: ustawa; ustawa planistyczna), podnosząc, że w studium uwzględnia się uwarunkowania wynikające w szczególności z potrzeb i możliwości rozwoju gminy, uwzględniających w szczególności: bilans terenów przeznaczonych pod zabudowę (pkt. d). Ponadto organ wskazał, że zgodnie z art. 10 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy, w studium określa się w szczególności: uwzględniające bilans terenów przeznaczonych pod zabudowę: kierunki zmian w strukturze przestrzennej gminy oraz w przeznaczeniu terenów, kierunki i wskaźniki dotyczące zagospodarowania oraz użytkowania terenów, w tym tereny przeznaczone pod zabudowę oraz tereny wyłączone spod zabudowy. Wreszcie skarżący podniósł także, że zgodnie z art. 9 ust. 3a ustawy planistycznej, zmiana studium dla części obszaru gminy wymaga dokonania, zarówno w części tekstowej jak i graficznej studium, zmian w odniesieniu do wszystkich treści, które w wyniku wprowadzonej zmiany przestają być aktualne, w szczególności zmian w zakresie określonym w art. 10 ust. 1 ww. ustawy. W ocenie Wojewody dokonanie nawet niewielkich zmian w studium wymaga posiadania analiz, w szczególności dokonaniu bilansu terenów przeznaczonych pod zabudowę, tak żeby możliwe było wykazanie, że wprowadzana zmiana nie powoduje utraty aktualności pozostałych treści i ustaleń studium. Tymczasem przesłane do organu wraz z dokumentacją planistyczną opracowanie zawierające analizy i Bilans terenów przeznaczonych pod zabudowę na potrzeby studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Miasta i Gminy Września (zwany dalej: Bilans) doprowadziły organ do wniosku, że Bilans ów nie przedstawia realnych potrzeb i możliwości gminy oraz realnego zapotrzebowania na nową zabudowę, a przyjęte w Bilansie założenia zostały oparte na niemierzalnych i niewiarygodnych danych. W tej mierze organ przedstawił trzy grupy zarzutów.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00