Wyrok WSA w Warszawie z dnia 25 stycznia 2017 r., sygn. VII SA/Wa 589/16
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Mariola Kowalska, , Sędzia WSA Grzegorz Rudnicki (spr.), Sędzia WSA Włodzimierz Kowalczyk, , po rozpoznaniu w trybie uproszczonym w dniu 25 stycznia 2017 r. sprawy ze skargi S. z siedzibą w W. na postanowienie [...] Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego z dnia [...] grudnia 2015 r. nr [...] w przedmiocie odmowy dopuszczenia do udziału w postępowaniu oddala skargę
Uzasadnienie
Uzasadnienie.
Postanowieniem z dnia [...[ października 2015 r., Nr [...], Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego [...] (dalej: "PINB"), działając na podstawie art. 31 § 1 pkt 2 oraz § 2 ustawy z dnia 14 czerwca 1960r. - Kodeks postępowania administracyjnego (dalej: "k.p.a.") po rozpatrzeniu wniosku Stowarzyszenia "[...]" (dalej również: "Stowarzyszenie"), postanowił odmówić dopuszczenia tego Stowarzyszenia do udziału w postępowaniu administracyjnym dotyczącym sposobu użytkowania budynków usytuowanych na nieruchomości przy ul. D. w W.
PINB uzasadnił swoje postanowienie w sposób następujący.
Wnioskiem z dnia 2 października 2015 r. Stowarzyszenie "[...]" wystąpiło do PINB o "dopuszczenie do udziału na prawach strony w postępowaniu administracyjnym dotyczącym zgodności sposobu użytkowania obiektów budowlanych przy ul. D. z ich przeznaczeniem i decyzją o pozwoleniu na użytkowanie tych obiektów. Zgodnie z treścią art. 31 §1 pkt 2 k.p.a. "Organizacja społeczna może w sprawie dotyczącej innej osoby występować z żądaniem dopuszczenia jej do udziału w postępowaniu, jeżeli jest to uzasadnione celami statutowymi tej organizacji i gdy przemawia za tym interes społeczny."
Pismem z dnia 12 października 2015 r. PINB wezwał Stowarzyszenie "[...]" do wykazania swego interesu społecznego oraz zgodności celów statutowych z przedmiotem postępowania. W dniu 21 października 2015r. Stowarzyszenie złożyło w PINB pismo wraz ze statutem.
Z treści statutu nie wynikało, w opinii PINB, żeby cele statutowe organizacji były w jakikolwiek sposób związane ze sposobem użytkowania obiektów. Ponadto, stosownie do zapisów ustawy z dnia 7 lipca 1994r. Prawo budowlane, dalej: "Pr. bud.", stronami postępowania administracyjnego w ramach nadzoru budowlanego w sprawie użytkowania obiektu budowlanego jest wyłącznie właściciel lub zarządca obiektu. Zgodnie z art. 61 Pr. bud. podmiotem utrzymania i użytkowania obiektu zgodnie z zasadami i jego przeznaczeniem jest właściciel lub zarządca obiektu. Żaden z przepisów nie wskazuje, aby adresatem przedmiotowych obowiązków jak i związanych z nimi rozstrzygnięć organu mógł być inny podmiot, niż właściciel lub zarządca obiektu. Względem tylko tych podmiotów organ może wydać rozstrzygnięcia, o których mowa w przedmiotowym rozdziale.