Orzeczenie
Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 4 stycznia 2017 r., sygn. I SA/Ol 766/16
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodnicząca sędzia WSA Wiesława Pierechod Sędziowie sędzia WSA Renata Kantecka sędzia WSA Przemysław Krzykowski ( sprawozdawca ) Protokolant starszy sekretarz sądowy Katarzyna Niewiadomska po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 4 stycznia 2017r. sprawy ze skargi Spółki A na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego z dnia "[...]", nr "[...]" w przedmiocie zobowiązania podatkowego w podatku od nieruchomości za 2011r. oddala skargę
Uzasadnienie
Spółka A z siedzibą w W. wniosła do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie skargę na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego z dnia "[...]", którą utrzymano w mocy decyzję Wójta Gminy z dnia "[...]" w przedmiocie określenia zobowiązania w podatku od nieruchomości za 2011 r. w wysokości 653.451 zł.
Z uzasadnienia poddanego kontroli Sądu rozstrzygnięcia wynikało, że wyrokiem z dnia 13 listopada 2013 r., sygn. akt I SA/Ol 705/13, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie uchylił poprzednio wydaną w sprawie decyzję organu odwoławczego z dnia "[...]"i poprzedzającą ją decyzję organu I instancji z dnia "[...]". Wydaną w wyniku tego wyroku decyzją z dnia "[...]" organ I instancji określił wysokość zobowiązania podatkowego w podatku od nieruchomości za 2011 r. w kwocie 757.701 zł. Decyzja ta została jednakże uchylona przez Samorządowe Kolegium Odwoławcze w dniu "[...]". W wydanej następnie w dniu "[...]" decyzji Wójt Gminy przyjął do podstawy opodatkowania:
- grunty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej o pow. 858.833 m2,
- grunty pozostałe o pow. 667 m2,
- budynki mieszkalne o pow. 777 m2,
- budynki związane z prowadzeniem działalności gospodarczej o pow. 267 m2,
- budynki pozostałe o pow. 163 m2,
- budowle o wartości 116.971 zł.
W uzasadnieniu organ I instancji podał, że w odniesieniu do poprzednio wydanych decyzji powierzchnię gruntów związanych z działalnością gospodarczą pomniejszono o 139.000 m2, tj. o powierzchnię działki nr "[...]" w K., której grunty stanowią użytki rolne. Organ podtrzymał jednocześnie stanowisko, że grunty po zlikwidowanej linii kolejowej Nr "[...]" powinny być opodatkowane według stawki przewidzianej dla gruntów związanych z działalnością gospodarczą, gdyż niewykorzystywanie nieruchomości w związku z podjęciem decyzji o likwidacji linii było wynikiem zamierzonego działania podatnika. Tym samym nie zachodzi przypadek, że przedmiot opodatkowania nie jest i nie może być wykorzystywany do prowadzonej działalności gospodarczej ze względów technicznych.