Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Warszawie z dnia 28 grudnia 2016 r., sygn. VIII SA/Wa 544/16

Ubezpieczenie społeczne

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Leszek Kobylski (sprawozdawca), Sędziowie Sędzia WSA Cezary Kosterna, Sędzia WSA Marek Wroczyński, Protokolant Specjalista Ilona Obara, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 28 grudnia 2016 r. w Radomiu sprawy ze skargi K. H. na decyzję Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych w [...] z dnia [...] kwietnia 2016 r. nr [...] w przedmiocie odmowy przyznania świadczenia w drodze wyjątku uchyla zaskarżoną decyzję oraz poprzedzającą ją decyzję Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych z dnia [...] marca 2016 r. nr [...].

Uzasadnienie

Pismem z dnia [...] lutego 2016 r. K. H. (dalej: "skarżący") wystąpił do Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych z wnioskiem o przyznanie mu renty w drodze wyjątku ze względu na trudną sytuację materialną i ciężką chorobę.

Decyzją z dnia [...] marca 2016 r. Prezes Zakładu Ubezpieczeń Społecznych (dalej: "Prezes ZUS", "organ") działając na podstawie art. 83 ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz. U. z 2015 r., poz. 748 ze zm.; dalej: "ustawą o emeryturach i rentach z FUS") orzekł o odmowie przyznania świadczenia z przyczyn podanych w uzasadnieniu. Organ w uzasadnieniu swojego rozstrzygnięcia powołując się na art. 83 ustawy o emeryturach i rentach z FUS podniósł, że świadczenie w drodze wyjątku może być przyznane, gdy spełnione są łącznie wszystkie przesłanki wymienione w tym przepisie. Niespełnienie zaś nawet jednej z nich wyklucza możliwość przyznania przedmiotowego świadczenia. Organ wskazał, iż z dokumentacji wynika, że do dnia powstania całkowitej niezdolności do pracy skarżący udokumentował 25 lat i 7 miesięcy łącznych okresów ubezpieczenia. Jednakże zarówno w 10-leciu przypadającym przed dniem powstania niezdolności do pracy, jak i w 10-leciu przypadającym przed dniem zgłoszenia wniosku, zamiast 5 lat okresów składkowych i nieskładkowych wymaganych do przyznania świadczenia

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00