Wyrok WSA w Kielcach z dnia 20 grudnia 2016 r., sygn. II SA/Ke 828/16
Drogi publiczne
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Kielcach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Renata Detka, Sędziowie Sędzia WSA Magdalena Chraniuk-Stępniak (spr.), Sędzia WSA Dorota Pędziwilk-Moskal, Protokolant Starszy inspektor sądowy Urszula Opara, po rozpoznaniu w Wydziale II na rozprawie w dniu 8 grudnia 2016 r. sprawy ze skargi Ł. H. prowadzącego działalność gospodarczą pod nazwą "K." Ł. H. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego z dnia 19 lipca 2016 r., znak: [...] w przedmiocie zezwolenia na lokalizację zjazdu publicznego oddala skargę.
Uzasadnienie
Decyzją z dnia 19 lipca 2016 r. znak: [...], Samorządowe Kolegium Odwoławcze, po rozpatrzeniu odwołania Ł. H., utrzymało w mocy wydaną z upoważnienia Prezydenta Miasta decyzję z dnia 6 maja 2016 r., znak: [...], odmawiającą wydania zezwolenia na lokalizację dwóch zjazdów publicznych z ul. K. (działka nr ewid. 945/79 - odc. drogi powiatowej) - jednego na działkę nr ewid. 911/1 i drugiego na działkę nr ewid. 912/1 w obrębie 0006 gruntów , zgodnie ze sposobem dojazdu i usytuowaniem zjazdów wskazanym na mapie w skali 1:500.
W uzasadnieniu Kolegium podało, że wnioskiem z dnia 24 listopada 2015 r. Ł. H. wystąpił do Miejskiego Zarządu Dróg (MZD) o wydanie zezwolenia na lokalizację dwóch ww. zjazdów. Po rozpatrzeniu powyższego wniosku, organ I instancji wydał opisaną na wstępie decyzję z dnia 6 maja 2016 r., powołując w podstawie prawnej art. 29 ust. 4 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz.U. z 2015r., poz. 460 ze zm.) - dalej "Udp" - i wskazując na konieczność zachowania standardów wynikających z art. 4 pkt 8 ww. ustawy oraz § 113 ust. 7 pkt 1 Rozporządzenia Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 2 marca 1999 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie (Dz.U. Nr 43, poz. 430 ze zm.).
W odwołaniu Ł. H. zarzucił ww. decyzji rażącą niezgodność z ustaleniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego "[...]", zatwierdzonego uchwałą Rady Miasta z dnia 11 kwietnia 2013 r. nr [...]. Podniósł, że usytuowanie zjazdów w sposób wskazany we wniosku było wstępnie konsultowane z MZD i nie narusza zasad bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Wskazał na naruszenie przez organ § 41 pkt 9 lit. a ww. planu miejscowego w zw. z art. 14 ust. 8 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym ("Upzp"), zgodnie z którym obsługa komunikacyjna nieruchomości wnioskodawcy jest zapewniona również z ul. K. Zdaniem wnioskodawcy, obecnie zrealizowany przystanek autobusowy zlokalizowany został w innym miejscu niż zakładał to plan miejscowy - został przesunięty w kierunku południowym, na wysokość działek wnioskodawcy i rozbudowany. W efekcie wnioskodawca pozbawiony został dostępu do drogi publicznej, co oznacza naruszenie § 9 ust. 1 rozporządzenia z dnia 2 marca 1999 r.