Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Gdańsku z dnia 15 grudnia 2016 r., sygn. III SA/Gd 930/16

Drogi publiczne

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia NSA Anna Orłowska (spr.) Sędziowie: Sędzia WSA Elżbieta Kowalik-Grzanka Sędzia WSA Paweł Mierzejewski Protokolant asystent sędziego Krzysztof Pobojewski po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 15 grudnia 2016 r. sprawy ze skargi Prokuratora Prokuratury Okręgowej na postanowienie Samorządowego Kolegium Odwoławczego z dnia 18 grudnia 2015 r. nr [...] w przedmiocie zwrotu koniecznych wydatków związanych z wykonywaniem dozoru oraz wynagrodzenia za dozór nad pojazdem uchyla zaskarżone postanowienie oraz poprzedzające je postanowienie Starosty [...] z dnia 21 października 2015 r. nr [...].

Uzasadnienie

Postanowieniem z dnia 21 października 2015 r. nr [...] Starosta C. przyznał dozorcy - M. G., kwotę 2096,77 zł tytułem zwrotu koniecznych wydatków oraz wynagrodzenia za dozór sprawowany nad pojazdem - motorowerem marki [...]o nr rej. [...]w okresie od dnia 30 sierpnia 2008 r. do dnia 21 sierpnia 2013 r.

M. G. wniósł zażalenie od ww. postanowienia kwestionując wysokość wyliczonej kwoty.

Postanowieniem z dnia 18 grudnia 2015 r. Samorządowe Kolegium Odwoławcze w S. uchyliło zaskarżone postanowienie organu I instancji i przyznało M. G. tytułem sprawowanego dozoru kwotę 9 689, 94 zł.

Samorządowe Kolegium Odwoławcze w S. wskazało na zaniżenie należnego dozorcy wynagrodzenia, mając w szczególności na uwadze, że do jego wyliczenia organ I instancji przyjął stawki odnoszące się do pojazdu o dopuszczalnej masie całkowitej do 3, 5 t., w sytuacji, gdy znane mu były stawki odnoszące się bezpośrednio do dozorowanej ruchomości, czyli motoroweru. Samorządowe Kolegium Odwoławcze w S. zakwestionowało także dalsze wyliczenia przeprowadzone przez organ, w ramach których Starosta C. wyliczoną średnią dobową stawkę na poziomie 1, 25 zł skorygował (obniżył) w poszczególnych latach przy uwzględnieniu średniorocznej wartości wskaźnika wzrostu cen towarów i usług konsumpcyjnych. Samorządowe Kolegium Odwoławcze w S. podkreśliło, że stawki dobowe za dozór sprawowany nad pojazdem - motorowerem, znane z lat 2011-2013 wynoszące odpowiednio 8, 61 zł, 3, 69 zł i 3, 69 zł są wartościami rynkowymi, zaakceptowanymi przez Starostę C. i wynikającymi bezpośrednio z umów cywilnoprawnych. W okresie między 2011 r. a 2013 r. Powiat C. związany był trzema umowami z dwoma różnymi przedsiębiorcami świadczącymi te same usługi. Z umów tych wynikają wartości stawek dobowych za usługę dozoru, które są stawkami rynkowymi w danym czasie na obszarze powiatu C. W ocenie Samorządowego Kolegium Odwoławczego w S. wyliczając średnią dobową stawkę za dozór trzeba wziąć pod uwagę wszystkie znane stawki z poszczególnych lat, w których sprawowany był dozór nad pojazdem tj. z lat 2011-2013 i w oparciu o te stawki dokonać stosowanego uśrednienia i wyliczenia należnego dozorcy wynagrodzenia. Zsumowanie stawek z lat 2011, 2012 i 2013 daje wartość 15,99 zł, która podzielona przez 3, daje średnią 5,33 zł.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00