Orzeczenie
Wyrok WSA w Poznaniu z dnia 3 listopada 2016 r., sygn. I SA/Po 575/16
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Aleksandra Kiersnowska - Tylewicz (spr.) Sędziowie Sędzia WSA Izabela Kucznerowicz Sędzia WSA Dominik Mączyński Protokolant: referent stażysta Krzysztof Dzierzgowski po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 03 listopada 2016 r. sprawy ze skargi [...] na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w [...] z dnia [...] nr [...] w przedmiocie określenia wysokości zobowiązania w podatku od nieruchomości za 2011 r. oddala skargę.
Uzasadnienie
Burmistrz Miasta i Gminy S. decyzją z dnia 08 września 2015 r., nr [...] określił X. S.A. (dalej zwanemu spółką lub skarżącą) wysokość zobowiązania podatkowego w podatku od nieruchomości za 2011 r.
Organ I instancji wskazał, że z wyników kontroli Dyrektora Urzędu Kontroli Skarbowej w B. z dnia [...] marca 2015 r., wynikają nieprawidłowości m.in., w zakresie podatku skarżącej od nieruchomości za 2011 r., a w konsekwencji również za rok 2010 jak też za lata 2012 - 2014. Skarżąca jest użytkownikiem nieruchomości należących do Skarbu Państwa, będących w zarządzie Lasów Państwowych. Nieruchomości te są wykorzystywane na cele związane z prowadzoną działalnością gospodarczą pod powstałe rurociągi naftowe, paliwowe oraz linie światłowodowe. W dniu 06 listopada 2012 r., Dyrektor Generalny Lasów Państwowych zawarł ze spółką umowę, na mocy której oddano skarżącej do korzystania pas gruntu. Skarżąca w składanych deklaracjach na podatek od nieruchomości w okresie od 2010 r., deklarowała do opodatkowania grunty o powierzchni 3.024 m2, będące w zarządzie Lasów Państwowych - Nadleśnictwo B. , związane z prowadzoną działalnością gospodarczą oraz budowle związane z prowadzoną działalnością gospodarczą o wartości [...] zł. W złożonych deklaracjach spółka nie uwzględniała numeracji działek, do deklaracji nie dołączono również załączników, z których wynikałby szczegółowy przebieg rurociągów naftowych oraz linii światłowodowych. Odpowiadając na wezwanie organu I instancji skarżąca wskazała, że grunty wykorzystywane na prowadzenie działalności gospodarczej zlokalizowane są na terenie miejscowości W. - o ogólnej powierzchni 935 mb oraz w miejscowości Y. - o ogólnej powierzchni 1.225 mb. Skarżąca załączyła do swojej odpowiedzi wykaz budowli, od których deklaruje i uiszcza podatek. Dla ustalenia powierzchni gruntów podlegających opodatkowaniu w Gminie S., spółka przyjęła długość pasa gruntu użytkowanego na terenie gminy w wielkości 2.160 m oraz szerokość pasa wynoszącą 1,4 m. Szerokość pasa przyjęta przez skarżącą wynika z jej pisma wewnętrznego z dnia 14 kwietnia 2003 r. Wskazano w nim, że spółka nie posiada uzgodnionej z Nadleśnictwem B. dokumentacji geodezyjnej pasa gruntów zajętych pod utrzymanie rurociągów naftowych. Zaproponowano przyjęcie za podstawę opodatkowania podatkiem o nieruchomości - do czasu wykonania właściwej dokumentacji - pasa fizycznie zajętego przez rurociąg o szerokości równej średnicy rurociągu, który dla rurociągu [...] (odcinek Wschodni i Zachodni) wynosił 1,4 m. W omawianym piśmie zaznaczono również, że po wykonaniu odpowiedniej dokumentacji będzie możliwe złożenie korekt deklaracji podatkowych. W toku postępowania kontrolnego prowadzonego przez organ kontroli skarbowej ustalono, że spółka zleciła przeprowadzenie aktualizacji pomiarów geodezyjnych użytków wzdłuż tras rurociągów naftowych. Z pomiarów tych wynika, że powierzchnie gruntów zajętych przez rurociągi/światłowody należące do spółki wynoszą łącznie 4,0381 ha. W tym kontekście organ I instancji zaznaczył, że dotychczas deklarowana wartość powierzchni gruntu związanego z prowadzeniem działalności gospodarczej była znacznie zaniżona, a spółka, mimo wykonanych pomiarów nie złożyła korekt deklaracji.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right