Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Gdańsku z dnia 19 października 2016 r., sygn. II SA/Gd 316/16

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia Mariola Jaroszewska (spr.) Sędziowie: WSA Dorota Jadwiszczok WSA Jolanta Górska po rozpoznaniu w Gdańsku w trybie uproszczonym na posiedzeniu niejawnym w dniu 19 października 2016 r. sprawy ze skargi P. Z. na decyzję Wojewody z dnia 6 kwietnia 2016r., nr [...] w przedmiocie ograniczenia sposobu korzystania z części nieruchomości oddala skargę.

Uzasadnienie

P. Z. wniósł skargę na decyzję Wojewody z dnia 6 kwietnia 2016 r. nr [...]. Zaskarżoną decyzją uchylono w całości decyzję Prezydenta Miasta wykonującego zadania z zakresu administracji rządowej z dnia 12 stycznia 2015 r., nr [...] i orzeczono o ograniczeniu sposobu korzystania z części nieruchomości oznaczonej jako działka nr [..], obręb ewidencyjny nr [...], położonej w G., dla której III Wydział Ksiąg Wieczystych Sądu Rejonowego prowadzi księgę wieczystą nr [...], stanowiącej własność P. Z., poprzez udzielenie A. zezwolenia na założenie i przeprowadzenie na ww. nieruchomości jednotorowej linii napowietrznej 110 kV [..], wraz z przewodem OPGW oraz jednym słupem rurowym nr 3 typu Src M2+2,5 serii SSE, posadowionego w miejscu istniejącego, demontowanego słupa nr 18 - zgodnie z załącznikiem graficznym będącym integralną częścią niniejszej decyzji.

Zaskarżona decyzja podjęta została na podstawie art. 138 § 1 pkt 2 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2016 r., poz. 23 ze zm.), zwanej dalej k.p.a., oraz art. 9a ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2015 r., poz. 1774 ze zm.), zwanej dalej u.g.n., po dokonaniu następujących ustaleń. Wnioskiem z dnia 15 kwietnia 2014 r., A., wystąpiła do Prezydenta Miasta, wykonującego zadanie starosty z zakresu administracji rządowej, o wydanie decyzji o ograniczeniu sposobu korzystania z nieruchomości stanowiącej działkę nr [...], położonej w G., obręb nr [...], zapisanej w księdze wieczystej nr [...], poprzez udzielenie inwestorowi zgody na rozbiórkę (demontaż) istniejącego słupa dwutorowego i postawienie nowego stupa rurowego jednotorowego linii 110 kV, przeprowadzenie na nieruchomości przewodów i urządzeń służących do przesyłania energii elektrycznej i korzystania z tych przewodów oraz urządzeń w postaci linii napowietrznej 110 kV [...] wraz z przewodem OPGW, a także, w przypadku wydania decyzji ograniczającej sposób korzystania ze wskazanej nieruchomości, o wydanie zezwolenia na niezwłoczne jej zajęcie i nadanie mu rygoru natychmiastowej wykonalności. Ustalono, że dla terenu objętego planowaną inwestycją obowiązuje miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego nr [..] zatwierdzony uchwałą nr XII/265/07 Rady Miasta z dnia 30 sierpnia 2007 r. (Dz. Urz. Woj. Pom. nr 153 z dnia 14 listopada 2007 r., poz. 2863) i przekazany przez wnioskodawcę projekt inwestycji jest zgodny z jego zapisami. Pismem z dnia 20 października 2014 r. P. Z. poinformował, że brak jest podstaw prawnych do orzekania o demontażu słupa, gdyż art. 124 ust. 1 u.g.n. przewiduje jedynie udzielenie zezwolenia na założenie i przeprowadzenie przez nieruchomość określonych obiektów liniowych i urządzeń z nimi związanych. Udzielenie takiego zezwolenia poprzedzone musi być stwierdzeniem, że właściciel nieruchomości nic wyraża na to zgody, tymczasem on nigdy nie sprzeciwiał się realizacji na jego nieruchomości inwestycji. Do chwili obecnej nie została przedstawiona żadna propozycja umowy służebności przesyłu, która w sposób szczegółowy opisywałaby wszelkie warunki realizacji inwestycji, w tym wzajemne obowiązki i uprawnienia stron, jak również wysokość wynagrodzenia za jej ustanowienie. Konieczność uprzedniego (tj. przed wystąpieniem na drogę administracyjnoprawną) przeprowadzenia rokowań z właścicielem nieruchomości, wobec braku przedstawienia propozycji uregulowania zasad dostępu do jego nieruchomości w formie umowy, powoduje, że J. S. - pełnomocnik A. nie miał uprawnienia do występowania w imieniu spółki w sprawie demontażu słupa, gdyż udzielone pełnomocnictwo obejmuje jedynie występowanie z wnioskiem o ograniczenie prawa do korzystania z nieruchomości na podstawie art. 124 u.g.n., gdyż przepis ten nie obejmuje zezwolenia na demontaż urządzeń.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00