Wyrok WSA w Krakowie z dnia 29 września 2016 r., sygn. II SA/Kr 641/16
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia WSA Jacek Bursa Sędziowie : WSA Mirosław Bator (spr.) WSA Magda Froncisz Protokolant : starszy sekretarz sądowy Małgorzata Piwowar po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 20 września 2016 r. sprawy ze skargi Skarbu Państwa - Nadleśnictwo M. na decyzję Dyrektora Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej z dnia 21 kwietnia 2016 r., znak: [...] w przedmiocie odmowy udzielenia pozwolenia wodnoprawnego uchyla zaskarżoną decyzję i poprzedzającą ją decyzję organu I instancji.
Uzasadnienie
Starosta M. decyzją z dnia 11 marca 2016 r. nr [...] działając na podstawie art. 126 ust. 1 w związku z art. 125 pkt 3, art. 132, art. 140 ust. 1 ustawy z dnia 18 lipca 2001 r. Prawo wodne, rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 18 listopada 2014 r. w sprawie warunków, jakie należy spełnić przy wprowadzeniu ścieków do wód lub do ziemi oraz w sprawie substancji szczególnie szkodliwych dla środowiska wodnego oraz art. 104 K.p.a. odmówił Nadleśnictwu M. udzielenia pozwolenia wodnoprawnego na odprowadzanie ścieków bytowych z budynku mieszkalnego ([...]) w miejscowości M. (dz. nr [...]) po oczyszczalni przydomowej do ziemi poprzez drenaż rozsączający w miejscu lokalizacji: E 20°10'39,52" i N 50°28'37,75" w ilości Q śr domowe = 0,60 m3/dobę, Q max. godz. = 0,10 m3/godz, Q max roczne = 219,00 m3/rok. W uzasadnieniu organ wskazał, że zgodnie z wcześniejszym pozwoleniem wodnoprawnym udzielonym dla Nadleśniczego Nadleśnictwa M., decyzja z dnia 2 października 2004 r. Starosty M. na odprowadzanie oczyszczonych ścieków bytowych z budynku mieszkalnego ([...]) w M. po oczyszczalni do ziemi poprzez drenaż rozsączający w ilości maksymalnej 0,6m3/dobę, zobowiązano wnioskodawcę o nieprzekraczania w odprowadzanych ściekach bytowych następujących parametrów zanieczyszczeń; BZT5- 40mgO2/dm3, ChZTcr -150mgO2/dm3, zawiesina - 35 mg/dm3. Równocześnie w powyższej decyzji zobowiązano Nadleśnictwo M. do zapewnienia możliwości prowadzenia pomiaru i rejestrowania ilości odprowadzanych ścieków bytowych oraz badania jakości odprowadzanych ścieków bytowych w studzience rozdzielczej w regularnych odstępach czasu stale w tym samym miejscu; w pierwszym roku obowiązywania pozwolenia wodnoprawnego - 4 próbki, w następnych latach 2 próbki jeżeli zostanie wykazane, że ścieki spełniają wymagane warunki. W uzasadnieniu przedmiotowej decyzji wskazano, że punkt kontrolny do wykonywania pomiarów jakości odprowadzanych z oczyszczalni ścieków wyznaczony został w studzience rozdzielczej po oczyszczeniu wstępnym w osadniku gnilnym. Zgodnie z wyżej wymienionymi warunkami udzielonego w 2004 r. pozwolenia wodnoprawnego na wprowadzanie ścieków z L. - w miejscowości M. do ziemi, Nadleśnictwo M. miało obowiązek wykonywania badań analitycznych jakości odprowadzanych do ziemi ścieków bytowych. Z przeprowadzonej w 2016 r. korespondencji wynika, że Nadleśnictwo M. nie wykonywało nałożonych decyzją Starosty M. z dnia 12 października 2004 r. obowiązków w tym zakresie. Organ wskazał, że po wejściu w życie Rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 18 listopada 2014 r. - w sprawie warunków, jakie należy spełnić przy wprowadzaniu ścieków do wód lub do ziemi, oraz w sprawie substancji szczególnie szkodliwych dla środowiska wodnego (Dz.U. z 2014r poz. 1800), warunki wprowadzania ścieków bytowych do ziemi są znacznie zaostrzone w stosunku do roku 2004, a ponadto obowiązują również szczegółowe przepisy dotyczące warunków korzystania z wód regionu wodnego - Rozporządzenie nr [...] dyrektora Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej z dnia 16 stycznia 20014r - w sprawie warunków korzystania z wód regionu wodnego górnej W. Zgodnie z §7.2 tego rozporządzenia, wprowadzanie ścieków do ziemi w obrębie jednolitych części wód podziemnych nie może pogarszać elementów fizykochemicznych wód podziemnych, ani nie może zagrażać osiągnięciu celów środowiskowych określonych dla JCWPd europejski kod PLGW2200120 Ekoregion: Równiny Centralne. Wnioskodawca przy wniosku o udzielenie pozwolenia wodnoprawnego na wprowadzanie ścieków bytowych do ziemi po oczyszczalni przydomowej w załączonej dokumentacji pn. "OPERAT WODNOPRAWNY - odprowadzenie ścieków bytowych do gruntu z terenu zabudowań Nadleśnictwa M. w miejscowości M. na działce nr [...] obręb M. gmina K." na stronie 12 tego dokumentu przedłożył teoretyczne rozważania dotyczące efektów oczyszczania ścieków na podstawie badań jednostkowych stężeń zanieczyszczeń w ściekach bytowo-gospodarczych odprowadzanych z gospodarstwa domowego, które zostały określone przez Instytut Melioracji i Użytków Zielonych. Zgodnie z tymi wynikami badań, wartości stężeń przy przyjęciu jednostkowej ilości ścieków na poziomie śr. 150,00 dm3/d zawierają się w następujących wartościach: BZt5 300 - 333 gO2/m3, ChZTcr 367 - 400 g O2/m3, zawiesina 300 - 333 g/m3, a efekty oczyszczania ścieków w osadniku gnilnym przyjęte wg. WTP - Osadniki gnilne CUG 1969r wyniesie w przypadku BZTs 30% redukcji, a zawiesiny 60% redukcji, co w przeliczeniu na stężenie zanieczyszczeń po osadniku gnilnym będzie wynosiło; BZTs = 233 gCh/m3 a zawiesina = 133g/m3, które to wartości będą wprowadzane poprzez drenaż rozsączający do ziemi. Brak jest w tych wyliczeniach wskaźnika CHZT - tym samym nie wiadomo jakie on przybierze wartości po osadniku gnilnym, oraz przed wprowadzeniem do ziemi. W dalszej części operatu wodnoprawnego na stronie [...] w punkcie [...] Zakres i częstotliwość wykonywania analiz, autor operatu wodnoprawnego zaleca badanie jakości ścieków w zakresie BZT5, CHZT i zawiesiny ogólnej w studzience rozdzielczej przed drenażem rozsączającym. Reasumując ze złożonego wniosku oraz treści załączonego operatu wodnoprawnego wynika, że ścieki bytowe wprowadzane do ziemi po oczyszczalni przydomowej z L. w miejscowości M. na działce nr [...] w gminie K. nie spełniają wymogów obecnie obowiązującego rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 18 listopada 2014 r. Ponadto Nadleśnictwo M. pomimo dwukrotnych zawiadomień oraz wymogu wynikającego z art. 132 punkt 5 punkt 1 e ustawy z dnia 18 lipca 2001r Prawo wodne nie przedłożyło wyników badań jakości odprowadzanych do ziemi ścieków po oczyszczalni przydomowej, tym samym nie uprawdopodobniło, że wprowadzane do ziemi ścieki bytowe spełniają wymogi ustawowe. Organ stwierdził, że Nadleśnictwo M. przy wniosku o udzielenie pozwolenia wodnoprawnego na odprowadzanie ścieków bytowych z budynku mieszkalnego ([...]) w miejscowości M. w gm. K. nie przedłożyło żadnych dowodów wskazujących, że odprowadzane do ziemi ścieki bytowe (po oczyszczeniu na opisanej w operacie wodnoprawnym oczyszczalni przydomowej) będą spełniały wymogi obowiązującego rozporządzenia w tym zakresie, a przedstawione przez autora operatu wodnoprawnego argumenty są ze sobą sprzeczne.