Wyrok WSA w Krakowie z dnia 8 września 2016 r., sygn. I SA/Kr 523/16
|Sygn. akt I SA/Kr 523/16 | [pic] W Y R O K W IMIENIU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ Dnia 8 września 2016 r., Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie, w składzie następującym:, Przewodniczący Sędzia: WSA Paweł Dąbek (spr.), Sędziowie: WSA Stanisław Grzeszek, WSA Jarosław Wiśniewski, Protokolant: specjalista Bożena Piątek, po rozpoznaniu w postępowaniu uproszczonym na posiedzeniu niejawnym, w dniu 8 września 2016 r., sprawy ze skargi T.S. na postanowienie Dyrektora Izby Skarbowej z dnia 24 lutego 2016 r. nr [...] w przedmiocie stwierdzenie uchybienia terminu do wniesienia odwołania - skargę oddala -
Uzasadnienie
Dyrektor Izby Skarbowej postanowieniem z dnia 24 lutego nr [...] stwierdził uchybienie terminowi do wniesienia odwołania od decyzji przez T. S. (dalej: skarżący). Powyższe rozstrzygnięcie zapadło w następujących okolicznościach.
Po zakończeniu postępowania kontrolnego Dyrektor Urzędu Kontroli Skarbowej w dniu 8 lipca 2015r. wydał decyzję Nr [...] określającą wysokość zobowiązania w podatku dochodowym od osób fizycznych za 2009 rok. Decyzja ta - zgodnie z wnioskiem o doręczenie pism za pomocą środków komunikacji elektronicznej z dnia 1 lipca 2015r. - została doręczona pełnomocnikowi skarżącego w żądany sposób w trybie doręczenia zastępczego w dniu 23 lipca 2015r., co zdaniem organów podatkowych wynika z Urzędowego Poświadczenie Doręczenia.
Po upływie ustawowego terminu do wniesienia odwołania, pełnomocnik skarżącego złożył w dniu 22 września 2015r. wniosek o przywrócenie terminu do wniesienia odwołania wraz z odwołaniem. W uzasadnieniu wniosku zostało wskazane, że pełnomocnik skarżącego nie miał wiedzy o wysłaniu decyzji, jak również możliwości jej odebrania, aż do dnia dokonania analitycznego przeglądu kont podmiotów, tj. 16 września 2015r. To z kolei spowodowane było występującymi trudnościami uniemożliwiającymi prawidłowe przesyłanie korespondencji za pośrednictwem platformy ePUAP i wadliwego jej działania. W ocenie pełnomocnika skarżącego występowanie zakłóceń w pracy elektronicznej platformy usług administracji publicznej uprawdopodabnia brak winy podatnika w uchybieniu terminu. Przeszkoda ta była od niego niezależna i istniała cały czas, aż do upływu ostatniego dnia terminu o przywrócenie którego strona wnioskuje. Pełnomocnik skarżącego, pozyskując w dniu 16 września 2015r. informację o decyzji organu I instancji (odczytanie dokumentu, drukowanie dokumentu i pobranie dokumentu na dysk), w ciągu 7 dni (22 września 2015r.) dokonał czynności wniesienia wniosku o przywrócenie terminu do wniesienia odwołania, a także samej czynności odwołania od decyzji.