Orzeczenie
Wyrok WSA w Gdańsku z dnia 17 sierpnia 2016 r., sygn. III SA/Gd 664/16
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Joanna Zdzienicka-Wiśniewska Sędziowie: Sędzia NSA Małgorzata Gorzeń Sędzia WSA Felicja Kajut (spr.) Protokolant Asystent sędziego Krzysztof Pobojewski po rozpoznaniu w dniu 17 sierpnia 2016 r. w Gdańsku na rozprawie sprawy ze skargi G. R. na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody z dnia 24 maja 2016 r. nr [...] w przedmiocie stwierdzenia nieważności uchwały w sprawie likwidacji przedszkola samorządowego oddala skargę.
Uzasadnienie
W dniu 21 kwietnia 2016 r. Rada Gminy podjęła uchwałę nr [...] w sprawie likwidacji Samorządowego Przedszkola w M. o następującej treści:
"§ 1. Z dniem 31 sierpnia 2016 roku likwiduje Samorządowe Przedszkole w M.
§ 2. Dzieciom objętym wychowaniem przedszkolnym w Samorządowym Przedszkolu w M. zapewnia się bezpłatny dojazd oraz opiekę w czasie dowożenia i możliwość kontynuowania wychowania przedszkolnego w Samorządowym Przedszkolu w R.
§ 3. Zobowiązuje się i upoważnia Wójta Gminy R. do dokonania czynności niezbędnych do przeprowadzenia likwidacji Samorządowego Przedszkola w M.
§ 4. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy.
§ 5. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia".
Jako podstawę prawną powołano art. 18 ust. 2 pkt 9 lit. h ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (jednolity tekst: Dz. U. z 2016 r., poz. 446 ze zm.) oraz art. 59 ust. 1 i ust. 2, w związku z art. 5c pkt 1 ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (tekst jednolity: Dz. U. z 2015 r., poz. 2156 z ze zm.) oraz art. 12 ust. 1 pkt 2, ust 3-4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2013 r., poz. 885 ze zm.).
W uzasadnieniu organ wskazał, że celem likwidacji Samorządowego Przedszkola w M. jest konieczność dostosowanie sieci szkół i przedszkoli w Gminie R. do realnych potrzeb wynikających z zachodzących zmian demograficznych oraz związane z tym racjonalizowanie wydatków publicznych ponoszonych na funkcjonowanie oświaty. Opisał również procedurę związaną z podjęciem uchwały, która spełnia warunki określone w art. 59 ustawy o systemie oświaty. W szczególności wskazał, że pismem z dnia 23 lutego 2016 r. (doręczonym 24.02.2016 r.) przekazał do [...] Kuratorium Oświaty w G. uchwałę nr [...] Rady Gminy o zamiarze likwidacji przedszkola w celu pozytywnej opinii w przedmiotowej sprawie. Zgodnie z przepisem art. 89 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, wyrażenie opinii powinno nastąpić nie później niż w terminie 14 dni od dnia wpływu wniosku. W przypadku niezajęcia stanowiska w terminie określonym w pkt 2 stosuje się odpowiednio przepisy art. 89 ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym: "Jeżeli organ, o którym mowa w ust. 1 lub 1a, nie zajmie stanowiska w sprawie, rozstrzygnięcie uważa się za przyjęte w brzmieniu przedłożonym przez gminę, z upływem terminu określonego w ust. 1 lub 1a.". Termin na wyrażenia opinii upłynął 9 marca 2016 r. Postanowienie Kuratorium zostało wydane w dniu 9 marca 2016 r., jednak nadane listem poleconym za zwrotnym potwierdzeniem odbioru w placówce operatora publicznego dopiero w dniu 14 marca 2016 r. Mając na uwadze okoliczność, że wskazany powyżej termin ma charakter zawity wydanie negatywnej opinii po upływnie terminu jest bez znaczenia, istnieje natomiast domniemanie pozytywnej opinii.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right