Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Gdańsku z dnia 17 sierpnia 2016 r., sygn. III SA/Gd 664/16

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Joanna Zdzienicka-Wiśniewska Sędziowie: Sędzia NSA Małgorzata Gorzeń Sędzia WSA Felicja Kajut (spr.) Protokolant Asystent sędziego Krzysztof Pobojewski po rozpoznaniu w dniu 17 sierpnia 2016 r. w Gdańsku na rozprawie sprawy ze skargi G. R. na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody z dnia 24 maja 2016 r. nr [...] w przedmiocie stwierdzenia nieważności uchwały w sprawie likwidacji przedszkola samorządowego oddala skargę.

Uzasadnienie

W dniu 21 kwietnia 2016 r. Rada Gminy podjęła uchwałę nr [...] w sprawie likwidacji Samorządowego Przedszkola w M. o następującej treści:

"§ 1. Z dniem 31 sierpnia 2016 roku likwiduje Samorządowe Przedszkole w M.

§ 2. Dzieciom objętym wychowaniem przedszkolnym w Samorządowym Przedszkolu w M. zapewnia się bezpłatny dojazd oraz opiekę w czasie dowożenia i możliwość kontynuowania wychowania przedszkolnego w Samorządowym Przedszkolu w R.

§ 3. Zobowiązuje się i upoważnia Wójta Gminy R. do dokonania czynności niezbędnych do przeprowadzenia likwidacji Samorządowego Przedszkola w M.

§ 4. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy.

§ 5. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia".

Jako podstawę prawną powołano art. 18 ust. 2 pkt 9 lit. h ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (jednolity tekst: Dz. U. z 2016 r., poz. 446 ze zm.) oraz art. 59 ust. 1 i ust. 2, w związku z art. 5c pkt 1 ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (tekst jednolity: Dz. U. z 2015 r., poz. 2156 z ze zm.) oraz art. 12 ust. 1 pkt 2, ust 3-4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2013 r., poz. 885 ze zm.).

W uzasadnieniu organ wskazał, że celem likwidacji Samorządowego Przedszkola w M. jest konieczność dostosowanie sieci szkół i przedszkoli w Gminie R. do realnych potrzeb wynikających z zachodzących zmian demograficznych oraz związane z tym racjonalizowanie wydatków publicznych ponoszonych na funkcjonowanie oświaty. Opisał również procedurę związaną z podjęciem uchwały, która spełnia warunki określone w art. 59 ustawy o systemie oświaty. W szczególności wskazał, że pismem z dnia 23 lutego 2016 r. (doręczonym 24.02.2016 r.) przekazał do [...] Kuratorium Oświaty w G. uchwałę nr [...] Rady Gminy o zamiarze likwidacji przedszkola w celu pozytywnej opinii w przedmiotowej sprawie. Zgodnie z przepisem art. 89 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, wyrażenie opinii powinno nastąpić nie później niż w terminie 14 dni od dnia wpływu wniosku. W przypadku niezajęcia stanowiska w terminie określonym w pkt 2 stosuje się odpowiednio przepisy art. 89 ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym: "Jeżeli organ, o którym mowa w ust. 1 lub 1a, nie zajmie stanowiska w sprawie, rozstrzygnięcie uważa się za przyjęte w brzmieniu przedłożonym przez gminę, z upływem terminu określonego w ust. 1 lub 1a.". Termin na wyrażenia opinii upłynął 9 marca 2016 r. Postanowienie Kuratorium zostało wydane w dniu 9 marca 2016 r., jednak nadane listem poleconym za zwrotnym potwierdzeniem odbioru w placówce operatora publicznego dopiero w dniu 14 marca 2016 r. Mając na uwadze okoliczność, że wskazany powyżej termin ma charakter zawity wydanie negatywnej opinii po upływnie terminu jest bez znaczenia, istnieje natomiast domniemanie pozytywnej opinii.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00