Wyrok WSA w Opolu z dnia 7 lipca 2016 r., sygn. II SA/Op 223/16
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Opolu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Daria Sachanbińska Sędziowie Sędzia WSA Grażyna Jeżewska Sędzia WSA Elżbieta Kmiecik - spr. Protokolant St. sekretarz sądowy Mariola Krzywda po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 7 lipca 2016 r. sprawy ze skargi Wojewody Opolskiego na uchwałę Zarządu Powiatu Kędzierzyńsko-Kozielskiego z dnia 30 października 2013 r., Nr 147/592/2013 w przedmiocie powołania na stanowisko pełniącego obowiązki dyrektora zespołu opieki zdrowotnej stwierdza, że zaskarżona uchwała wydana została z naruszeniem prawa.
Uzasadnienie
Przedmiot postępowania sądowoadministracyjnego stanowi skarga Wojewody Opolskiego na uchwałę Zarządu Powiatu Kędzierzyńsko-Kozielskiego z dnia 30 października 2013 r., Nr [...], w sprawie powołania na stanowisko pełniącego obowiązki Dyrektora Samodzielnego Publicznego Zespołu Opieki Zdrowotnej w [...].
Zarząd Powiatu Kędzierzyńsko-Kozielskiego w dniu 30 października 2013 r. podjął uchwałę, Nr [...], w sprawie powołania na stanowisko pełniącego obowiązki Dyrektora Samodzielnego Publicznego Zespołu Opieki Zdrowotnej w [...], w której w § 1 powierzył z dniem 30 października 2013 r. pełnienie obowiązków Dyrektora Samodzielnego Publicznego Zespołu Opieki Zdrowotnej w [...] M. S., na czas określony, do czasu wyłonienia Dyrektora SP ZOZ w [...] w drodze konkursu. W paragrafie 2 uchwały postanowiono, że jej wykonanie powierza się Staroście, zaś w § 3, że uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
W dniu 4 listopada 2013 r. uchwała wpłynęła do organu nadzoru, tj. Wojewody Opolskiego. Pismem z dnia 7 listopada 2013 r. Wojewoda Opolski zawiadomił Starostę Powiatu Kędzierzyńsko-Kozielskiego o wszczęciu z urzędu postępowania nadzorczego wobec ww. uchwały.
W dniu 17 lutego 2014 r. do Starostwa Powiatowego w Kędzierzynie-Koźlu wpłynęła skarga na opisaną wyżej uchwałę z 30 października 2013 r. We wniesionej skardze Wojewoda Opolski domagał się stwierdzenia nieważności uchwały Zarządu powiatu Kędzierzyńsko-Kozielskiego, Nr [...], z dnia 30 października 2013 r. z powodu istotnego naruszenia prawa. W uzasadnieniu wskazał, że zaskarżona uchwała podjęta została bez podstawy prawnej, gdyż z regulacji art. 32 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym w zw. z art. 2 ust. 1 pkt 6 i art. 49 ust. 2 ustawy o działalności leczniczej nie wynika kompetencja do zatrudniania kierowników jednostek organizacyjnych powiatów w sposób sprzeczny z wymogami określonymi w przepisach szczególnych. Dowodził, że uprawnienie zarządu powiatu do zatrudniania i zwalniania kierowników jednostek organizacyjnych powiatu nie oznacza możliwości zatrudniania lub zwalniania danego kierownika wbrew ustawowym wymogom bowiem czym innym są określone kompetencje, a czym innym jest konieczność spełnienia ustawowych przesłanek, które umożliwiają zatrudnienie na określonym stanowisku. Wskazując na powyższe akcentował, że zasady powoływania dyrektorów podmiotów leczniczych uregulowane są w ustawie z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej oraz w rozporządzeniu Ministra Zdrowia z dnia 6 lutego 2012 r. w sprawie przeprowadzenia konkursu na niektóre stanowiska kierownicze w podmiocie leczniczym nie będącym przedsiębiorcą ( Dz. U. z 2012 r. poz. 182) oraz, że w art. 49 ust. 1 pkt 1 i 2 ww. ustawy ustawodawca przewidział, iż w podmiocie leczniczym nie będącym przedsiębiorcą, którym jest samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej przeprowadza się konkurs na stanowisko kierownika. Zdaniem skarżącego, przytoczone wyżej regulacje jednoznacznie przesądzają, że powołanie przez Zarząd Dyrektora SP ZOZ powinno nastąpić po przeprowadzeniu konkursu, w którym wyłoniony zostanie kandydat na to stanowisko. Jednocześnie Wojewoda zaakcentował, że z brzmienia art. 46 ust. 3 powołanej ustawy o działalności leczniczej wynika, iż podmiot tworzący nawiązuje z kierownikiem podmiotu leczniczego stosunek pracy na podstawie powołania lub umowy o pracę, albo zawiera umowę cywilnoprawną. Ustawodawca nie przewidział w tym przepisie możliwości powołania osoby do pełnienia obowiązków kierownika samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej, a tym samym wnioskując a contrario należy przyjąć, że Zarząd Powiatu Kędzierzyńsko-Kozielskiego nie mógł podjąć zaskarżonej uchwały. Działanie tego organu stanowi bowiem przekroczenie kompetencji wynikających z przepisu art. 32 ust. 2 pkt 5 ustawy o samorządzie powiatu.