Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 5 lipca 2016 r., sygn. II SA/Ol 625/16
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodnicząca sędzia WSA Katarzyna Matczak (spr.) Sędziowie sędzia WSA Adam Matuszak sędzia WSA Bogusław Jażdżyk Protokolant referent stażysta Milena Małyszko po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 5 lipca 2016 r. sprawy ze skargi T. R. na postanowienie Samorządowego Kolegium Odwoławczego z dnia "[...]", nr "[...]" w przedmiocie ustalenia wydatków i wynagrodzenia za przechowywanie pojazdu oddala skargę.
Uzasadnienie
Ponownie rozpoznając sprawę ustalenia wynagrodzenia za usunięcie z drogi publicznej i przechowanie na parkingu depozytowym pojazdu, Starosta postanowieniem z dnia [...] ustalił konieczne wydatki związane z usunięciem oraz wykonywaniem dozoru i wynagrodzeniem w wysokości 2.495,69 zł brutto za usunięcie z drogi i przechowywanie na parkingu depozytowym pojazdu marki [...] o nr rejestracyjnym [...]. Podstawę rozstrzygnięcia stanowił art. 102 § 2 ustawy z dnia 17 czerwca 1966r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz.U. z 2012r. poz. 1015 ze zm.) dalej jako: u.p.e.a.
W uzasadnieniu organ wskazał sposób wyliczenia wynagrodzenia. Wyjaśnił, że wzywał dozorcę - T.R. do przedstawienia rzeczywiście poniesionych kosztów związanych z usunięciem i przechowywaniem od [...] sierpnia 2010r. do [...] września 2011r. na parkingu depozytowym przedmiotowego pojazdu, przedsiębiorca odmówił jednak ich przedstawienia. W tej sytuacji organ podjął działania w celu ustalenia należnego stronie zwrotu wydatków i wynagrodzenia i skierował zapytania do przedsiębiorcy wykonującego usługi holowania pojazdów - K.J. - o wysokość stawek obowiązujących w latach 2007 - 2012 za 1km holowania pojazdu oraz do przedsiębiorców prowadzących parking strzeżony z zapytaniem o stawki opłat za przechowywanie pojazdów w tym okresie. Ze względu na to, że podane stawki za przechowywanie pojazdów przez ww. przedsiębiorców odpowiadały stawkom abonamentowym, uznano że nie są one miarodajne. W celu ustalenia stawek miarodajnych skierowano zapytania do organów - Naczelników Urzędów Skarbowych oraz Starostów Powiatowych - z województwa, które były zobowiązane do usuwania i przechowywania pojazdów w trybie art. 130a ustawy z dnia 20 czerwca 1997r. Prawo o ruchu drogowym (t.j. Dz.U. z 2012r. poz. 1137 ze zm.) dalej jako: u.p.r.d., o wysokość stosowanych przez nich stawek za powyższe usługi w latach 2007-2012. Zapytania skierowano również do organów administracji publicznej spoza województwa. Z zebranych danych wyliczono średnią arytmetyczną stawek za 1 km holowania, czynności załadunkowo/rozładunkowe i jedną dobę przechowywania pojazdu, która obowiązywała w latach 2007-2012 w danym przedsiębiorstwie czy organie administracji. Te średnie stawki przyjęto do ogólnej kalkulacji średniej arytmetycznej w celu ustalenia stawki za każdą czynność, tj. 1 km holowania, czynności załadunkowo-rozładunkowych czy też 1 dobę przechowywania pojazdu osobowego. Wyjaśniono, że do wyliczonej średniej arytmetycznej stawki za 1 km holowania dodano wartość wynikającą z negocjacji przeprowadzonych w celu zawarcia ugody z innym przedsiębiorcą, który wykonywał takie same czynności załadunkowo/rozładunkowe, usuwanie pojazdów w tym samym okresie na podstawie art. 130a u.p.r.d., co może świadczyć o tym, że zaproponowane stawki w wysokości 4,15 zł za 1km holowania oraz stawka w wysokości 49,60 zł za czynności załadunkowe/rozładunkowe jednego pojazdu i stawka 5,36 zł brutto za 1 dobę przechowywania odpowiada wynagrodzeniu przyjętemu w danych stosunkach i jest do zaakceptowania przez przedsiębiorców.