Wyrok WSA w Warszawie z dnia 22 czerwca 2016 r., sygn. VI SA/Wa 3099/15
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Aneta Lemiesz (spr.) Sędziowie Sędzia WSA Jakub Linkowski Sędzia WSA Sławomir Kozik Protokolant st. sekr. sąd. Jan Czarnacki po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 22 czerwca 2016 r. sprawy ze skargi S. Sp. j. z siedzibą w T. na decyzję Głównego Inspektora Transportu Drogowego z dnia [...] września 2015 r. nr [...] w przedmiocie kary pieniężnej oddala skargę w całości
Uzasadnienie
Główny Inspektor Transportu Drogowego (w skrócie: "GITD") decyzją z [...] września 2015 r., nr [...], wydaną na podstawie art. 138 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U. z 2013 r., poz. 267, z późn. zm.), dalej: "k.p.a.", art. 2 pkt 35a, art. 64 ust. 1 i 2, art. 140aa ust. 1, 3, 4, art. 140ab ust. 1 pkt 3 lit. c, ust. 2 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (Dz.U. z 2012 r., poz. 1137, z późn. zm.), dalej: "p.r.d.", art. 41 ustawy z dnia 21 marca 1985 o drogach publicznych (Dz.U. z 2015 r., poz. 460, z późn. zm.), dalej: "u.d.p.", § 3 i § 5 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (Dz.U. z 2015 r., poz. 305), dalej: "rozporządzenie z 2002 r.", po rozpatrzeniu odwołania S. sp.j. (dalej: "Spółka" lub "skarżąca") od decyzji [...] Wojewódzkiego Inspektora Transportu Drogowego (w skrócie: "WITD") z [...] maja 2015 r., nr [...] o nałożeniu kary pieniężnej w wysokości 15.000 zł utrzymał zaskarżoną decyzję w całości w mocy.
Do wydania powyższej decyzji doszło na podstawie następujących ustaleń:
[...] marca 2015 r. w Stykowie na drodze krajowej nr 9 zatrzymano do kontroli pojazd marki DAF o nr rej. [...], którym w imieniu Spółki wykonywano krajowy transport drogowy betonu na trasie R. - B. Zatrzymany pojazd poddano kontroli masy i nacisków osi, w której wyniku stwierdzono, że masa całkowita pojazdu wyniosła (po odjęciu 2% tolerancji) 45,25 t przy dopuszczalnej masie 32 t (przekroczenie o 38,28%). Dodatkowo w toku ważenia stwierdzono przekroczenie dopuszczalnego nacisku podwójnej osi napędowej, która po odjęciu 2% tolerancji wyniosła 30,05 t i przekroczyła dopuszczalną wartość o 11,05 t (przekroczenie o 58,16%). Pomiarów dokonano przy uruchomionym mieszadle po ustabilizowaniu się wskazania wag. Na podstawie uzyskanych pomiarów ustalono, że zatrzymany do kontroli pojazd jest pojazdem nienormatywnym, na którego przejazd wymagane jest zezwolenie kategorii VII. Kierowca w toku kontroli nie okazał wymaganego zezwolenia. Przebieg kontroli utrwalono protokołem nr [...].