Wyrok WSA w Warszawie z dnia 15 czerwca 2016 r., sygn. VI SA/Wa 977/16
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Danuta Szydłowska (spr.) Sędziowie Sędzia WSA Agnieszka Łąpieś-Rosińska Sędzia WSA Magdalena Maliszewska po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w trybie uproszczonym w dniu 15 czerwca 2016 r. sprawy ze skargi Z. B. na postanowienie Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego z dnia [...] marca 2016 r. nr [...] w przedmiocie odmowy wydania zaświadczenia o odbyciu praktyki zawodowej oddala skargę w całości
Uzasadnienie
Zaskarżonym postanowieniem z dnia [...] marca 2016 r. Główny Inspektor Nadzoru Budowlanego na podstawie art. 138 § 1 pkt 1 w związku z art. 144 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (t. j. Dz. U. z 2016 r. poz. 23), po rozpatrzeniu zażalenia Z. B. (skarżącego w niniejszej sprawie), utrzymał w mocy postanowienie [...] Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego z dnia [...] lutego 2016 r. odmawiające wydania zaświadczenia o odbyciu praktyki zawodowej do kierowania robotami budowlanymi w specjalności konstrukcyjnej w ograniczonym zakresie.
W uzasadnieniu rozstrzygnięcia organ wskazał, że jednym z wymogów uzyskania uprawnień budowlanych do kierowania robotami budowlanymi w ograniczonym zakresie, w przypadku ukończenia studiów na kierunku pokrewnym dla danej specjalności, w przypadku ukończenia studiów na kierunku pokrewnym dla danej specjalności, jest konieczność odbycia trzyletniej praktyki, co wynika z art.14 ust. 3 pkt 4 c ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2013 r., poz. 1409 z późn. zm.). Organ wyjaśnił, że brak jest danych, które wskazywałyby, że Z. B. odbywał praktykę przy kierowaniu robotami w specjalności konstrukcyjnej. Zainteresowany załączył do wniosku kserokopię dyplomu ukończenia studiów magisterskich na kierunku inżynieria środowiska, protokoły odbiorów końcowych, zbiorcze zestawienie praktyki zawodowej. Ze zbiorczego zestawienia praktyki zawodowej wynika, że w jej trakcie była wykonywana m.in. wymiana stolarki drzwiowej, naprawa pokryć dachowych i obróbek blacharskich, modernizacja stacji łączności kryptograficznej, remont dachu wraz z dociepleniem budynku, wymiana okładzin ściennych i posadzek w sanitariatach, wykonanie izolacji pionowej fundamentów, wymiana bram garażowych na segmentowe, co w ocenie organu nie może stanowić podstawy do uznania odbycia wymaganej przepisami praktyki. Także załączone protokoły odbioru końcowego, przekazania do użytkowania dotyczące: m. in. "Docieplenia budynków nr 1, 2, 3 i 5 oraz wymiana pokryć dachowych w budynkach nr 1, 2 i 3 w kompleksie wojskowym w [...] ", "Wymiana bram garażowych na budynku nr 12 w kompleksie wojskowym 731 L.", "Częściowe malowanie pomieszczeń w budynku nr [...] w kompleksie wojskowym [...] ", "Wymiana okładzin ściennych i posadzek w sanitariatach na budynku nr [...] w kompleksie wojskowym w [...] " również nie mogą być uznane za odbycie przez Z. B. praktyki zawodowej w żądanym zakresie.