Wyrok WSA w Warszawie z dnia 24 maja 2016 r., sygn. V SA/Wa 420/16
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA - Arkadiusz Tomczak (spr.), Sędzia WSA - Beata Blankiewicz-Wóltańska, Sędzia WSA - Marek Krawczak, Protokolant - ref. Justyna Gadzialska, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 24 maja 2016 r. sprawy ze skargi J. P. - J. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w W. z dnia [...] stycznia 2013 r., nr [...] w przedmiocie określenia kwoty należności celnych oraz określenie zobowiązania podatkowego w podatku od towarów i usług i podatku akcyzowym 1. uchyla zaskarżoną decyzję, 2. zasądza od Dyrektora Izby Celnej w W. na rzecz J. P. - J. kwotę 2917 zł (słownie: dwa tysiące dziewięćset siedemnaście złotych) tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.
Uzasadnienie
W dniu [...] stycznia 2008 r. skarżący J. P. dokonał zgłoszenia celnego wnioskując o objęcie importowanego samochodu osobowego marki Subaru Legacy, rok produkcji 2006, nr VIN [...] procedurą dopuszczenia do obrotu na obszarze celnym Wspólnoty (SAD Nr [...]). Do zgłoszenia celnego załączył fakturę zakupu z [...] grudnia 2007 r. na kwotę 2.430 USD, fakturę transportową na kwotę 500 USD, dokument Salvage Certificate oraz opinię rzeczoznawcy samochodowego inż. L. K. z 3 lutego 2008 r.
Postanowieniem z [...] maja 2010 r. Naczelnik Urzędu Celnego [...] w W. wszczął z urzędu postępowanie w stosunku do wskazanego zgłoszenia celnego wobec ustalenia, że skarżący mógł zadeklarować w zgłoszeniu celnym wartość celną sprowadzonego samochodu w nieprawidłowej wysokości.
Po przeprowadzeniu postępowania wyjaśniającego, decyzją z [...] września 2010 r. Naczelnik Urzędu Celnego [...] w W. orzekł o retrospektywnym zarejestrowaniu kwoty cła z tytułu importu według przedmiotowego zgłoszenia celnego, określił zobowiązanie podatkowe w podatku akcyzowym oraz zobowiązanie podatkowe w podatku od towarów usług z tytułu importu. W uzasadnieniu rozstrzygnięcia organ wskazał, że wartość celną towaru ustalono stosując metodę “ostatniej szansy", omówił przy tym przyczyny, z powodu których nie zastosowano innych metod. Wyjaśnił, że za podstawę ustalenia wartości celnej samochodu przyjął wartość pojazdu wg notowań z katalogu EurotaxGlass’s 1/08, z uwzględnieniem korekty z tytułu szacunkowego kosztu naprawy, wskazanej w ocenie technicznej rzeczoznawcy L. K. z 3 lutego 2008 r.