Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 12 maja 2016 r., sygn. II SA/Ol 365/16

 

Dnia 12 maja 2016 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodnicząca sędzia WSA Beata Jezielska (spr.) Sędziowie sędzia WSA Alicja Jaszczak-Sikora sędzia WSA Bogusław Jażdżyk Protokolant specjalista Wojciech Grabowski po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 12 maja 2016 roku sprawy ze skargi Wojewody Warmińsko-Mazurskiego na uchwałę Rady Miejskiej w Elblągu z dnia 29 października 2015 roku nr X/194/2015 w przedmiocie zmiany uchwały w sprawie zasad udzielania bonifikat od ceny sprzedaży lokali mieszkalnych na rzecz ich najemców oddala skargę.

Uzasadnienie

Wojewoda reprezentowany przez radcę prawnego D.S. wniósł skargę na uchwałę nr "[...]" Rady Miejskiej w "[...]" z dnia "[...]". zmieniającą uchwałę w sprawie zasad udzielania bonifikat od ceny sprzedaży lokali mieszkalnych na rzecz ich najemców, żądając stwierdzenia jej nieważności w części § 1 ust. 3 uchwały. W uzasadnieniu podano, że Rada Miejska w "[...]", działając na podstawie art. 68 ust. 1 pkt 7 i art. 73 ust. 3 ustawy o gospodarce nieruchomościami wprowadziła zmiany do § 1 uchwały w sprawie zasad udzielania bonifikat od ceny sprzedaży lokali mieszkalnych na rzecz ich najemców, dodając w § 1 zmienianej uchwały ust. 6 w brzmieniu: "bonifikata nie przysługuje najemcy, który otrzymał odprawę mieszkaniową, wypłaconą na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 1 lit. b) ustawy z dnia 23 czerwca 1995r. o zakwaterowaniu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej (Dz.U. z 2010r., Nr 206, poz. 1367 ze zm.)". Wskazano, że regulacja ta nie znajduje podstaw prawnych. Podniesiono, że przepis art. 23 ust. 1 pkt 1 lit. b) ustawy o zakwaterowaniu Sił Zbrojnych RP stanowi, iż odprawa mieszkaniowa, o której mowa w art. 47 przysługuje żołnierzowi służby stałej, który do dnia zwolnienia z zawodowej służby wojskowej nie otrzymał decyzji o przydziale lokalu mieszkalnego, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 21 ust. 6, o ile nabył prawo do emerytury wojskowej lub wojskowej renty inwalidzkiej lub został zwolniony z zawodowej służby wojskowej przed upływem okresu wymaganego do nabycia uprawnień do emerytury wojskowej, w przypadku wypowiedzenia mu stosunku służbowego zawodowej służby wojskowej przez właściwy organ wojskowy. Natomiast art. 21 ust. 6 powołanej ustawy zawierający wyłączenia, o których wyżej mowa w pkt 3 stanowi, iż żołnierzowi zawodowemu nie przysługuje prawo do zakwaterowania, jeżeli on lub jego małżonek, z zastrzeżeniem ust. 10, nabył lokal mieszkalny od Skarbu Państwa, Agencji, albo jednostki samorządu terytorialnego z bonifikatą lub z uwzględnieniem pomniejszenia w cenie nabycia. Zgodnie zaś z art. 23 ust. 9 tej ustawy odprawa mieszkaniowa nie przysługuje żołnierzowi zawodowemu oraz osobom, o których mowa w ust. 3, jeżeli żołnierz skorzystał z uprawnień w przypadkach określonych w ust. 6 i art. 21 ust. 6. Zatem żołnierz zawodowy traci prawo do odprawy mieszkaniowej, jeśli nabył m.in. od gminy lokal mieszkalny z bonifikatą. Wskazano, że podstawą prawną zaskarżonej uchwały jest art. 68 ust. 1 ustawy o gospodarce nieruchomościami, który w ust. 1b stanowi, iż w uchwale rady określa się w szczególności warunki udzielania bonifikat i wysokość stawek procentowych. Zatem w świetle powołanego przepisu Rada Miejska w "[...]" nie była uprawniona do wprowadzania podmiotowego wyłączenia uprawnienia do bonifikaty.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00