Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Postanowienie WSA w Lublinie z dnia 10 maja 2016 r., sygn. II SA/Lu 145/16

Inne

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Grażyna Pawlos-Janusz, Sędziowie Sędzia NSA Maria Wieczorek-Zalewska, Sędzia WSA Bogusław Wiśniewski (sprawozdawca), Protokolant Starszy asystent sędziego Jakub Polanowski, po rozpoznaniu w dniu 10 maja 2016 r. na rozprawie sprawy ze skargi Firmy "A" na uchwałę Rady Gminy z dnia [...] r., nr [...], w przedmiocie zmian w planie zagospodarowania przestrzennego postanawia odrzucić skargę.

Uzasadnienie

Uchwałą z dnia [...]. nr [...] Rada Gminy G. zmieniła miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego Gminy G. zatwierdzony uchwałą Nr [...] z dnia [...]. zmienionego uchwałą nr [...] z dnia [...] i uchwałą Nr [...] z dnia [...].

Skargę na wspomnianą uchwałę złożyła S. H. J. S. Komandytowo - Akcyjna w J.. W jej uzasadnieniu podano, że Spółka na podstawie umowy z dnia [...] roku jest dzierżawcą do dnia [...] działek o numerach ewidencyjnych 199, 207/1 i 209 z obrębu 20 (położonych w miejscowości S.. Jej celem było umożliwienie budowy przez skarżącą na przedmiotowej nieruchomości gorzelni wraz z biogazownią. Tymczasem uchwała uniemożliwia realizację tego celu. Wprawdzie dzierżawione działki przeznaczono w planie na zabudowę produkcyjną, składy, magazyny i usługi ( § 17 pkt 1), co zasadniczo jest zgodne z jej planami inwestycyjnymi, jednakże w powołanym zapisie brakuje wyraźnego wskazania dopuszczalności budowy na tym terenie biogazowni, co powoduje całkowite uniemożliwienie uzyskania współfinansowania planowanej inwestycji ze środków Unii Europejskiej oraz uniemożliwia przyłączenie biogazowni do sieci elektroenergetycznej. Zgodnie bowiem z art. 7 ust. 8dą ustawy z dnia [...] r. Prawo energetyczne (t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 1059 z późn. zm.) warunkiem przyłączenia biogazowni do sieci energetycznej jest wyraźne wskazanie w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego możliwości budowy takiej inwestycji (np. w taki sposób, jak to uczyniono w § 42 pkt 1) skarżonej Uchwały). Według skarżącej wskazane niedopatrzenie pociąga za sobą niebagatelne konsekwencje dla skarżącej, dla uzyskania bowiem niezbędnych do realizacji planowanej inwestycji środków pochodzących z funduszy Unii Europejskiej, koniecznym jest, aby nadwyżka energii elektrycznej produkowana przez biogazownię była odprowadzana do sieci energetycznej. Zdaniem skarżącej brak wyraźnego wskazania dopuszczalności budowy biogazowni na dzierżawionych działkach jest niezrozumiałe i godzi nie tylko w jej interes prawny i faktyczny, ale również w interes społeczny, gdyż miała zapewnić miejsca pracy dla mieszkańców gminy G. i nie jest sprzeczna, tak co do zasady, jak i co do szczegółów, z postanowieniami § 17 przedmiotowej Uchwały. W sprawie chodzi zatem o dodanie do miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego jednego słowa - "biogazownia". W ocenie skarżącej to uzupełnienie nie stoi w sprzeczności z ideą przeznaczenia przedmiotowego terenu w planie i przyczyni się do wzrostu poziomu zatrudniania w gminie G.. Skarżąca zaznaczyła, że już pismem z dnia [...] roku współwłaściciel przedmiotowych działek gruntu, a zarazem komplementariusz skarżącej spółki H. J. zwrócił się do gminy G. z wnioskiem o dokonanie zmian w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego. Następnie wnioskiem z dnia [...] roku Skarżąca Spółka wystąpiła z wnioskiem o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach przedsięwzięcia polegającego na budowie biogazowni rolniczej położonej na wzmiankowanych działkach. Decyzją z dnia [...]. postępowanie w tej sprawie umorzono, gdyż nie wymagało wydania decyzji środowiskowej. Ma to świadczyć o pełnej wiedzy gminy o planach inwestycyjnych skarżącej, a zatem treść wniosku z dnia [...] roku o zmiany w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego winna być intepretowana z łącznym uwzględnieniem informacji wynikających z postępowania dotyczącego wydania decyzji środowiskowej oraz z uwzględnieniem ówczesnej treści Prawa energetycznego. Wspomniany przepis prawa energetycznego został dodany dopiero dnia [...] roku, a zatem na etapie składania wniosku o zmiany w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego nie było potrzeby zastrzegania, aby w planie tym w sposób wyraźny wskazywano dopuszczalność budowy biogazowni. Potrzeba ta wynikła dopiero w trakcie prac nad zmianą miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego i nie została zauważona, zarówno przez skarżącą , jak i przez właścicieli gruntu oraz gminę.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00