Wyrok WSA w Krakowie z dnia 24 maja 2016 r., sygn. I SA/Kr 480/16
|Sygn. akt I SA/Kr 480/16 | [pic] W Y R O K W IMIENIU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ Dnia 24 maja 2016 r., Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie, w składzie następującym:, Przewodniczący Sędzia: WSA Waldemar Michaldo, Sędziowie: WSA Maja Chodacka, WSA Urszula Zięba (spr.), Protokolant st. sekretarz: Iwona Sadowska - Białka, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 24 maja 2016 r., sprawy ze skarg R. P., na decyzje Dyrektora Izby Celnej, z dnia 15 marca 2013 r. Nr [...],[...],[...],[...],[...],[...], w przedmiocie podatku akcyzowego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia pojazdu, , - s k a r g i o d d a l a -,
Uzasadnienie
Decyzjami Dyrektora Izby Celnej z dnia 15 marca 2013r. od nr [...] do nr [...] utrzymano w mocy decyzje Naczelnika Urzędu Celnego z dnia 19 grudnia 2012 r. nr [...], nr [...], nr [...], nr [...], nr [...], nr [...] określające R. P. zobowiązanie podatkowe w podatku akcyzowym z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego opisanych niżej samochodów osobowych.
Wydane decyzje były wynikiem kontroli podatkowej, przeprowadzonej w firmie R. P. "R.", której podstawowym przedmiotem działalności była sprzedaż hurtowa i detaliczna samochodów osobowych i furgonetek.
Decyzją nr [...] określono R. P. zobowiązanie podatkowe w kwocie 31.491,00 zł. w podatku akcyzowym z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia samochodu osobowego marki M., nr nadwozia [...], rok produkcji 2008, poj. silnika [...] cm3, nabytego dnia [...] sierpnia 2008r. za kwotę 69.420 EUR.
Podatnik nie złożył deklaracji uproszczonej nabycia wewnątrzwspólnotowego [...] dla ww. pojazdu a organ ustalił, że podatek akcyzowy od przedmiotowego nabycia nie został uiszczony. W związku z powyższym organ I instancji wszczął postępowanie podatkowe w celu określenia wysokości zobowiązania podatkowego z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego nabycia ww. samochodu i w jego trakcie przeprowadził szereg dowodów. Zwrócił się - między innymi - do producenta pojazdu, firmy M. Sp. z o. o. o przesłanie danych technicznych oraz podanie rodzaju przedmiotowego samochodu. W odpowiedzi otrzymał informację, że samochód ten został wyprodukowany na zamówienie rynku szwajcarskiego, jako pojazd osobowy kategorii M1, w oparciu o świadectwo homologacji europejskiej dla samochodu osobowego. Wystąpił też do Urzędu Celnego o przeprowadzenie w drodze pomocy prawnej oględzin ww. samochodu. Na podstawie oględzin ustalono, że; pojazd posiada okna wzdłuż dwubocznych paneli, 5 drzwi, brak panela/przegrody pomiędzy przestrzenią dla kierowcy i pasażera a przestrzenią tylną, brak śladów mocowania przegrody za I rzędem siedzeń, pojazd posiada 7 miejsc siedzących w 3 rzędach, skórzaną jednolitą tapicerkę foteli, brak śladów ingerencji w punkty mocowania siedzeń i pasów bezpieczeństwa, uchwyty boczne dla pasażerów, popielniczki przy drugim rzędzie siedzeń, poduszki powietrzne, głośniki, felgi aluminiowe. W trakcie oględzin wykonano 36 zdjęć, dokumentujących powyższe ustalenia. Dodatkowo przesłuchano w charakterze świadka T. W. (ówczesnego właściciela pojazdu), który zeznał, że samochód wizualnie w chwili zakupu wyglądał, jak w dniu oględzin. Do protokołu oględzin załączono ksero dowodu rejestracyjnego, z którego wynikało, że I rejestracja w kraju nastąpiła 20 sierpnia 2008r., natomiast pojazd został poddany badaniu technicznemu w dniu 19 sierpnia 2008r. tj. w następnym dniu po nabyciu. Samochód został następnie nabyty przez B. F. L. SA w Ł., Oddział w B. i kolejno zbyty T. W., w którego dyspozycji pojazd pozostawał w chwili oględzin.