Wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 21 kwietnia 2016 r., sygn. I SA/Wr 24/16
Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Anetta Chołuj Sędziowie Sędzia WSA Barbara Ciołek Sędzia WSA Dagmara Dominik-Ogińska (sprawozdawca) Protokolant referent Daria Laskowska po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 21 kwietnia 2016 r. przy udziale - sprawy ze skargi A w C. S.A. na interpretację indywidualną Ministra Finansów (Dyrektora Izby Skarbowej w P.) z dnia [...] września 2015r. nr [...] w przedmiocie podatku od towarów i usług 1. uchyla zaskarżoną interpretację indywidualną; 2. zasądza od Ministra Finansów (Dyrektora Izby Skarbowej w P.) kwotę 457 zł ( słownie: czterysta pięćdziesiąt siedem) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.
Uzasadnienie
1. Postępowanie przed organem podatkowym
1.1. Przedmiotem skargi jest interpretacja indywidualna Ministra Finansów (Dyrektora Izby Skarbowej w P.; dalej: organ podatkowy) z dnia [...] września 2015 r., nr [...], wydana na wniosek A S.A. z/s w C. (dalej: skarżąca, spółka, strona) w przedmiocie podatku od towarów i usług (dalej: VAT).
1.2. We wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej spółka wskazała, że w deklaracjach VAT-7 wykazuje regularnie nadwyżkę VAT naliczonego nad należnym. W efekcie strona składa wnioski o zaliczenie kwoty zwrotu VAT na poczet różnych zobowiązań podatkowych/należności publicznoprawnych, w tym z tytułu podatku od nieruchomości. Właściwy dla zwrotu i zaliczenia organ, tj. naczelnik urzędu skarbowego, konsekwentnie jednak odmawia uwzględnienia i realizacji wniosków spółki w zakresie obejmującym zaliczenie zwrotu VAT na poczet podatku od nieruchomości. Jako uzasadnienie odmowy zaliczenia zwrotu VAT organ wskazuje, że dla skutecznego zaliczenia zwrotu na zaległość podatkową niezbędne jest istnienie tożsamości beneficjenta wpływów podatkowych. Oznacza to, że nie jest możliwe zaliczenie zwrotu w podatku stanowiącym dochód budżetu państwa na poczet podatku od nieruchomości, stanowiącego dochód budżetu gminy. W związku z odmową zaliczenia nadwyżki VAT stosowna kwota jest każdorazowo zwracana spółce przez organ na jego rachunek bankowy. Kwota ta następnie zostaje niezwłocznie przekazywana przez spółkę na rzecz beneficjenta podatku od nieruchomości, tj. burmistrza gminy, z jednoczesnym wyjaśnieniem, że spółka wniosła o zaliczenie zwrotu VAT na podatek od nieruchomości, zaś organ niezasadnie odmówił tego zaliczenia. Nadto spółka wskazuje temu organowi każdorazowo, że z uwagi na obowiązujące przepisy zobowiązanie z tytułu podatku od nieruchomości wygasło w dacie złożenia przez stronę deklaracji VAT-7 i brak zatem podstaw do naliczania odsetek za opóźnienie w zapłacie podatku od nieruchomości. Zdarza się jednak czasami, że część zwrotu VAT nie zostaje niezwłocznie zwrócona spółce, mimo odmowy zaliczenia. W takiej sytuacja spółka informuje burmistrza gminy, że złożyła wniosek o zaliczenie kwoty zwrotu VAT na poczet danego podatku od nieruchomości, lecz organ bezzasadnie odmówił dokonania tego zaliczenia.